otázka záchytné stanice
člověk
Jedná se mi o to, když se někdo dostane do stavu prosté opilosti, zda mohu jako fyzická osoba (přihlížející a případně ta, kterou opilec obtěžuje) umístit tohoto "opilce" na záchytnou stanici sám nebo pouze za přispění policie, abych později nebyla osoba trestně stíhaná např. pro omezování osobní svobody a veškeré náklady spojené s umístěním na záchytné stanici musela uhradit spolu s náklady soudního řízení. Nerada bych někomu ublížila, ale nemám chuť se nechat nadále obtěžovat.

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, je v § 8 týkajícím se záchtyných stanic, pod odstavcem (2) uvedeno: Vyzvat k lékařskému vyšetření (míněno na záchytné stanici) jsou oprávněni příslušníci sborů a orgány (především Policie ČR, městská policie a správní orgány uvedené v § 6 odst. 4), jakož i ošetřující lékař. Tedy není možné v okamžiku, kdy Vás obtěžuje opilý spoluobčan, dotyčného naložit do auta a odvézt na záchytku. Pokud dojde k nějakému incidentu, můžete zavolat policii a ta může opilce na záchytku dopravit. Upřímně řečeno, moc Vaší motivaci umisťovat opilé na záchytku bez jejich souhlasu nerozumím. Nevím, co myslíte tím obtěžováním - zda se jedná o osoby Vám nějak blízké nebo cizí lidi, kteří Vás opilí obtěžují, když se vracíte domů... Chápu, že Vám opilí lidé vadí - ale to bohužel nestačí k tomu, abychom je všechny nechali izolovat na záchytné stanici. Možná, když byste napsala víc o svých důvodech k těmto úvahám, zvláště pokud se situace nějak dotýká vztahů s Vašimi blízkými, mohli bychom zkusit vymyslet jinou strategii než záchytku.