Studie o extázi
terezka
Zajímalo by mě, jestli je někde na internetu k přečtení něco o extázi jako pilulce na hubnutí - jak to fungovalo, jak se to často bralo a jestli to mělo kladné účinky. Dál mě zajímá, jestli se najde nějaká studie o tom, jak se užívání extáze projeví třeba s postupujícím věkem. První uživatelé už celkem zestárli - jestli měli nejaká trvalejší poškození (po užívání na hubnutí, ne na zábavu, ale to třeba taky), vyšší úmrtnost atd. Zajímá mě to z hlediska frekvence a množství pilulí, tedy jaký by to mohlo mít předpokládaný záporný účinek na kvalitu života člověka. Přinejhorším i v angličtině. Díky

Odpověděl:
Pokud vím, extáze, nebo-li MDMA nikdy nebyla legálně užívána jako anorektikum. Samozřejmě tato látka má jisté anorektické účinky, nicméně ty jsou mnohem méně významné než například v případě metamfetaminu. Ten je také jednou z ilegálních drog, která je v této indikaci nejčastěji zneužívána. Jinak existuje celá řada příbuzných látek, které mají anorektické účinky a jsou mnohem méně návykové. Některé z nich jsou i celkem běžně předepisována v této indikaci (ne že by se mohly psát jak paralen, to určitě ne). Co se týká dlouhodobých rizik a následků užívání extáze, tyto data jsou velmi obtížně hodnotitelná, nevím o žádné studii, která by se zabývala lidmi, kteří před deseti či dvaceti lety užívali extázi. Většina studií je na lidech, kteří abstinují okolo 12 měsíců případně o něco déle pokud se jedná o ex-usery. Zdrojem validních informací pro oba dotazy je jednak lékařská databáze publikací - medline sekce PubMed (www.ncbi.nlm.nih.gov) a velkou zásobárnou informací nejen o extázi je erowid (www.erowid.org). Obě jsou v angličtině. Řada plných verzí článků ke kterým se dá dostat na medline se dá obědnat prostřednictvím lékařské knihovny a v případě drogové tematiky je řada plných verzí k dispozici na www.erowid.org/references . V češtině mohu na toto téma doporučit články věnované MDMA, které vyšly v časopisech Adiktologie a Psychiatrie a potom stránky 3.LFUK www.lf3.cuni.cz/drogy. Tomáš