Dealer
Linda
Ahoj můj přítel je dealer - marihuany. Jsme spolu skoro rok a moc nam na sobě záleží, ale kvůli jeho "práci" je to časově i jinak omezené.Před pár lety udělal chybu a teď musí splácet moc peněz, které by si normálním zaměstnáním asi těžko vydělal, ale to není omluva,že?Chtěli bychom spolu žít, ale nejdříve si musí vyřešit problém s jeho "prací" chtěla bych poradit jak takového člověka navést na tu správnou cestu ven...děkuji už si s tím sama nevím rady a potřebuji pomoc odborníka. Nancy

Odpověděl: Jakub Minařík
Těžko radit. Pokud se nechcete smířit s tím, že váš přítel se živí prodejem drog a to celkem chápu, protože je za to celkem obstojná odměna. Soudím, že v § 187 by se vešel do odstavce 2) nebo dokonce 3). Takže nic moc. A vy byste to možná schytala taky, protože s ním žijete, víte o tom a víte o tom že prodávat bude, možná dokonce kde, ... Taže to je nepřekažení trestného činu. No dobré by bylo, kdybyste na přítele zatlačila v tomto směru. Buď já a nebo ... Ale to pokud má fungovat, tak to pak musíte splnit, tzn. zbalit se a odejít od něj. Je to nesnadné rozhodnutí, ale myslím jediná cesta. Tak držím palce. :-) Nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů § 187 1) Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. 2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, nebo ve větším rozsahu, nebo b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší než osmnáct let. 3) Odnětím svobody na osm až dvanáct let bude pachatel potrestán, a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 značný prospěch, b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší patnácti let, nebo c) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví. 4) Odnětím svobody na deset až patnáct let bude pachatel potrestán, a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví více osob nebo smrt, b) získá-li takovým činem prospěch velkého rozsahu, nebo c) spáchá-li takový čin ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech. § 187a 1) Kdo bez povolení přechovává omamnou nebo psychotropní látku nebo jed v množství větším než malém, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem. 2) Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve větším rozsahu. § 188 1) Kdo vyrobí, sobě nebo jinému opatří anebo přechovává předmět určený k nedovolené výrobě omamné nebo psychotropní látky, přípravku obsahujícího omamnou nebo psychotropní látku nebo jedu, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem nebo propadnutím věci. 2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve větším rozsahu, b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší než osmnáct let, nebo c) získá-li takovým činem značný prospěch. § 188a Šíření toxikomanie 1) Kdo svádí jiného ke zneužívání jiné návykové látky než alkoholu nebo ho v tom podporuje anebo kdo zneužívání takové látky jinak podněcuje nebo šíří, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem. 2) Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 vůči osobě mladší než osmnáct let.