Toulen
GUBIK
Dobrý den,můj 16-tiletý syn /vyléčený onkologický pacient 1998-2001/ je experimentátorem drog.Byl již na detoxikaci/marihuana,pervitin/.Po tří měsiční abstinenci demonstrativně zkonzumoval jednorázově toulen.Nyní je na psychiatrii.Prosím touto cestou o radu - jak mám jako rodič postupovat.Do 5 dnů mám předložit lékařům řešení situace.V lednu a únoru byl na psychiatrii-detoxikace.Bez dalšího následného servisu.Léčí se pro deprese.Já jsem nyní ve fázi sběru informací.Děkuji Vám za rychlou odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Podle toho co píšete bych nejspíše hledal nějakého psychoterapeuta. Nevím, jak dlouho syn drogy užívá, ale jeví se mi, že na léčbu závislosti je možná ještě brzy, resp. ústavní odvykací léčba nemusí být třeba a nemusí být úplně vhodná. Chápu, že vás synovo nynější chování ničí, na druhé straně - někdo kdo ztrávil mezi 9 - 12 rokem na chemotarapii a ozařování a v životě měl a má spoustu omezení se nějak potřebuje se svým křížem vyrovnat. A to nebývá snadné. A podobné "blbnutí" není vyjimečné. Tím nechci jeho chování nijak omlouvat, jenom vysvětluji. Proto bych také doporučoval hledat spíše nějakého psychoterapeuta, který má zkušenost s prací s dospívajícími a ještě navíc když berou drogy, nebo s nimi experimentují. Nelze pak sice očekávat bezproblémový průběh, ale prognosa do budoucna by byla myslím lepší. Ta odvykací léčba je trochu problematická. Nejsem si jist, zdali by splnila účel co se týče dlouhodobé abstinence lépe, než psychoterapie. Smysl by asi měla, kdyby syn začal znova užívat drogy kontinuelně. To co se stalo s toluenem, byla jednorázová, demonstrativní záležitost. Alespoň se to tak jeví. To není důvod k odvykací léčbě. Důvod by byl, kdyby začal znova brát. Pak bych s ním o tom asi nediskutoval a myslím, že razantní reakce (umístění do léčebny) by měla smysl. Píšete, že má deprese. Základem terapie by měla být léčba deprese, soudím, že ta by mohla být i příčinou posledního užití toluenu. Kdyby jste chtěla se něco ještě zeptat, tak se ptejte. :-)