experimentuje
anna
Syn bude mu 18 - v pondělí jsem se dozvěděla , že bohužel začal experimentovat. Přečetla jsem jeho mail kámošce ( nechal ho otevřený na počítači ). Dozvěděla jsem se, že na párty zkouší extázi, na jiném místě zase že se prokazoval policii občankou , ale prý naštěstí ho nekontrolovali ( že měl u sebe extázi). Příležitostně taky kouří a s klukama si dá pivo) - ale utajeně před náma, někdy asi zkousí i marihuanu ( podle dopisu). Studuje střední školu, málo se učí - 5 čtverek ( z toho je rád, že nemá pětku). Říká že na jinou školu nechce přestoupit, že to dodělá, že se mu tam líbí. Prošel PPP - jestli má na tu školu, co studuje - tak IQ má 126 a i ostatní předpoklady prý splňuje - tak v tom prý problém školního neúspěchu není. Výkonostně sportuje - takových 14 víkendů v roce je pryč, chce se dostat do reprezentace ( i to bylo v tom dopise). V lednu přežil bouračku na dálnici - jeli z turnaje ( neštěstí se nikomu nic nestalo) a od té doby se velmi změnil - pozitivně ( všichni si toho všimli) - jak v chování - doma je mnohem komunikativnější, spokojenější a je to poznat i ve škole - hlásí mi pěkné známky nebo pozitivní výroky učitelů a prostě mám z něho dobrý pocit. Přes týden nikam nechodí, jezdí do města každý pátek a s partičkou někde posedí . Přijede kolem jedenácté, někdy zavolá, že přijede později třeba ve dvě - a dodrží to, někdy, že přespí u kámoše. Jeho kamarádi studují. Těší se i do tanečních i na svůj první oblek... Prostě paráda, normální kluk... No a teď si přečtu ten mail ... Nevím, jak mám postupovat, všude se radí zachovat chladnou hlavu - tak jsme se dohodli s mužem, že řev a scény vynecháme a musíme na to jít jinak... Ale jak? Tak jsem něco načetla na internetu a v diskuzích ( uklidnila se nepatrně)a dala synovi najevo, že jsem trochu v obraze ohledně drog a něco o tom vím. Bavili jsme se na téma extáze, že jsem četla, že může vyvolat i fyzickou závislost, tak mi to vyvracel ... Prostě něco o tom ví a nebude to jen ze školních učebnic. Taky jsem se divila, že jsem na netu našla, že se pervitin i šňupe a ne jen píchá. Tak se tomu divil i on a řekl, že kdo si píchá do žil, tak je blb a ujede na tom. Hezky se to poslouchá a chce se tomu věřit... Dneska přišel s tím, že chce jít s kámošem a holkama zase na párty do klubu ( tam kde si dle dopisu bral ext.) - není tu dobré spojení a tak by přijel až ráno v 7. Tak jsem mu řekla, že dle internetu tam bude tak 50 % lidí s vysmátým extázovým ksichtem a že máme obavu, že taky něco zkouší. ak jsme měli menší klidnou debatu o tom kdo komu věří a tak. Já to uzavřela tím, že mu věřím a chci věřit, ale nebezpečí o kterém jsem si vyčetla je prostě takové, Syn to uzavřel tím, že ho můžeme kdykoliv otestovat. Že ho to bude sice mrzet - kvůli důvěře, ale že klidně. Tak jsme se pěkně vespolek v klidu domluvili, že táta zítra nakoupí testy a kdykoliv budou k dispozici. No a syna jsme na ten celonoční tah pustili. Co dál?

Odpověděl: Jakub Minařík
Těžko radit. Jsou to jen experimenty, nemusí se jednat o nic vážného. Může přestat stejně jako začal. Tak to dělá většina lidí. Co dál, nevím. Se synem jste o tom mluvila, možná, pokud ten PC byl rodinný a ne jeho vlastní, tak bych vážil i možnost se s ním bavit o tom mailu. Rozhodně bych v té souvislosti doporučil zmínit možnost, že pokud sportuje, tak kromě možného poklesu výkonnosti je i roziko pozitivních antidopingových testů. To by mohla být motivace. Nějaký razantnější zásah bych ponechal až kdyby došlo k nějakému zhoršení stavu. Pak bych asi neváhal. Jinak vaším cílem by mělo být, aby o tom syn přemýšlel. To je nejlepší stav. Efekt se sice nedostaví okamžitě, ale zase bývá trvalejší. Jen tak mimochodem, ta ext tělesnou závislost opravdu nedělá. P.s. Ty testy, které koupíte, jsou jen orientační. A jsou hodně citlivé. Třeba testy na opiáty reagují i na makovou buchtu. Pokud syn výsledek zpochybní, měli byste uvažovat o jejich konfirmaci, pokud se na jejich základě rozhodnete zasáhnout. To je ale tisícová položka.