vzkaz pro Baru Orlikovu (tehotenství)
misa
Děkuji moc za odpověd, psala jsem již druhý dotaz jako Misa8, (na ten mi již nemusíte odpovídat, jsem z toho nervozni, tak uz nevím kam jsem si napsala o nějaké rady). Děkuju moc za rady. Sestra již asi pátým rokem nepracuje a od té doby se s ní táhne i drogová závislost. Začínala na pervitinu, nejdřív jen šňupáním, posléze si začala píchat i heroin a myslím, že vyzkoušela asi uplně všechno. Samozřejmě že teď, když je těhotná tvrdí, že nic nebere, ale to se dá těžko posoudit. Osobně když jsem jí párkrát viděla bych za ní ruku do ohně nedala. Jsme z Prahy. Budu strašně ráda, když mi nabízené kontatky zašlete. Misa

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Předávám tedy kontakt na MUDr. Tomáše Bindera (gynekologicko porodnické oddělení FN Motol), gynekologie - všeobecná ambulance, tel.: 224 434 267. Pan doktor v rámci své práce má i poradnu pro těhotné ženy, které užívají drogy, takže s problémem, který má Vaše sestra, mají zkušenost a nebudou ji nijak za to soudit (nemusí se tedy obávat tam dorazit, a čím dřív, tím líp). Pokud sestra užívá heroin pravidelně (což se v tuto chvíli nedá moc posoudit), tak nebylo úplně vhodné vysadit drogu okamžitě, ale spíše se doporučuje přejít na užívání substituční látky pod lékařským dohledem, kdy se dávky postupně snižují. Okamžité vysazení vysokých dávek heroinu by mohlo dítě velmi ohrozit. Ale to už by sestře v Motole dle její situace ohledně užívání drog vysvětlili. Je vhodné sestru také upozornit na to, že na užívání drog by přišli v kterékoli porodnici a že obava z toho, že se "napráská", když půjde do Motola, je tedy bezpředmětná. Porodit dítě kvůli tomu někdě tajně je poměrně irrelevantní úvaha. Nicméně, pokud by k tomu hypoteticky došlo, tak stejně buď ihned nebo časem by došlo na to, že pokud sestra nadále povede tento druh života, že jí dítě z péče tak jako tak odeberou. / Další vhodný kontakt je Denní stacionář SANANIM, kontakty a bližší informace najdete na http://www.sananim.cz/index.php?p=1. Ve stacionáři mají speciální program pro matky s dětmi (jedná se o matky, které užívaly drogy) a dělají také vstupní filtr těchto klientek pro vstup do léčby v Terapeutické komunitě Karlov ( o níž si na výše uvedeném odkazu také můžete přečíst víc informací), kam mohou nastoupit klientky - matky společně se svými dětmi.