tehotenstvi
misa
Dobry den, mam sestru, ktera je v patem mesici tehotenstvi, jiz nekolik let nepracuje, byla a dle meho nazoru je stale drogove zavisla. tehotenstvi si nenechala vymluvit, nechodi ale k doktorovi, neustale se potuluje po meste. chtela jsem se zeptat jake je riziko, ze dite bude postizene? je mi jasne, ze urcite nejake nasledky z "mamincina zivota" bude mit. rodice to bohuzel jeste nevi, bojim se jim to rici, ze to bude pro ne dalsi obrovska nervova rana, to ze je drogove zavisla uz vedi, castecne to uz i prekonali, protoze to je preci jenom uz dlouha doba. nyni jsem u ni nasla i knizku sexualne prenosne nemoci, ktera me vydesila. Je ze zakona mozne takoveto lidi donutit jit na nejake vysetreni? At uz na gynekologii nebo na testy na pohlavni nemoce. Bojim se co s ditetem bude vubec dal az ho porodi a vubec netusim, jak na to rodice pripravit.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o sestru starost, je to docela složitá situace. Bohužel nepíšete ani jaké drogy sestra bere, jak dlouho a zda užívá drogy v současné době, takže Vám nemůžeme ani orientačně říct, jaké potenciálně mohlo mít její užívání drog důsledky pro nenarozené dítě. Pokud drogy v minulosti užívala a v současné době je nebere, pak by to nemělo mít dopady v podstatě žádné. Pokud drogy nadále užívá, jisté negativní důsledky to mít může, podle MUDr. T. Bindera, gynekologa, z FN Motol však bývají pouze výjimečně závažnějšího charakteru ve smyslu dramatického postižení dítěte. Záleží ovšem samozřejmě na tom, jaký typ drog užívá. Co se týče těch pohlavních nemocí nebo jiných přenosných chorob - mohu těžko posoudit, zda sestra některou z těchto nemocí má - nicméně pokud užívala drogy injekčně, tak by připadalo v úvahu podezření na hepatitidu typu C, kterou trpí až polovina injekčních uživatelů drog (více najdete pod kolonkou Drogy a nemoci), která je bohužel přenosná z matky na dítě. Myslím, že by bylo nanejvýš vhodné, aby si sestra nechala udělat komplexní vyšetření (zahrnující testy na hepatitidy a HIV) a také pochopitelně došla někam na gynekologii. Pokud je sestra z Prahy a opravdu aktuálně drogy bere, mohla bych jí doporučit kontakt právě na pana doktora Bindera z FN Motol, který pracuje s těhotnými ženami, které užívají drogy, takže by mohl sestře nejlépe pomoci co se týče péče v těhotenství a při porodu. Pokud ovšem sestra drogy v současnosti bere, na 100% se na to přijde. Pokud bude nadále užívat drogy, tak je velmi pravděpodobné, že jí po porodu bude dítě odebráno a umístěno do kolejenckého ústavu s tím, že sestra je uživatelka drog a není schopná se o dítě starat (to už je záležitost sociálky, nikoli lékaře). Tady je v podstatě jediná šance, a to je to, že by byla ochotná vstoupit do léčby z drogové závislosti. Což lze pro matky s dětmi ambulantně v Denním stacionáři SANANIM nebo existuje i terapeutická komunita, kde se mohou léčit matky závislé na drogách, které mohou mít v léčbě s sebou i své děti, aby nedošlo v raném věku k dlouhému odloučení dětí od matky. Podstoupit léčbu je zřejmě jediná možnost, která jí umožní si dítě nechat ve své péči. Ohledně sdělení této situace rodičům - chápu, že z toho máte obavy, ale vy za jednání sestry nejste zodpovědná. Rodičům by svoji situaci měla sdělit sestra, a pokud to nechce udělat, těžko říct, jestli jim to musíte říkat vy, pokud sestra s rodiči nebydlí -Když byste jim to říci chtěla, což by bylo pochopitelné, nevím nakolik by mělo být vaším úkolem rodiče na situace "připravit" a řešit to, co by měla řešit především vaše sestra. Je to problém vaší sestry, vy za její situaci nemůžete a těžko říct, zda vývoj situace můžete nějak ovlivnit. Napište mi, zda jste z Prahy nebo je pro Vás Praha dostupná (resp. pro Vaši sestru) a já bych Vám předala ty nabízené konkrétní kontakty na zařízení, kde by jí mohli pomoci. Pokud nejste z Prahy, napište, odkud jste a zkusíme vyhledat jiné kontakty, kam by se mohla obrátit. Zatím držím palce.