rada - pomoc co s bratrem?
Irena
Dobry den,potrebovala bych poradit, kam se obratit (v Kladne) a co delat s mym bratrem. Jiz asi pres rok nepravidelne (nekdy jednou za mesic, nekdy za 14, nekdy jednou do tydne) bral nebo teda spis asi bere pervitin. Teprve v patek se mi priznal, potom, co ho chtela uz mama vyhodit z domu,kvuli tomu,ze ukradl penize! On samozrejme do zadne poradny nechce a jedine na co mi kyvl, ze by jel na cas k babicce a dedovi na samotu. Ale zaroven je treba aby sel co nejdrive do prace, protoze ma u cele rodiny dluhy a taky u zdrav.pojistovny.Asi to pisu dost zmatene. NEvim totiz co je dulezite psat a co ne.Z prac.uradu ho jiz vyhodili, pak si nasel praci ale chodil tam jen 14dni. nyni se zas mesic flaka doma.Mame jsem to zatim nerekla,ale oznamila jsem mu,ze ho kryt nebudu. Dala jsem mu vikend na rozmyslenou, co chce delat dal.A navrhla mu,at to mamce rekne sam, tak jako me.Cely vikend nevytahnul paty z baraku a pracoval na zahrade.Ale nevim,jak na nej, jaka urcit pravidla, jak zjistit, jak moc je nebo neni zavisly. A kde si muze nechat udelat testy napr. na zloutenku? Pokud vazne prestal uplne, jake jsou vhodne vitaminy. A myslite si,ze je vhodne, aby sel hned do prace, nebo mu mame dat par tydnu na srovnani hlavy na te samote u babicky? HLavne nechci,aby se dal stykal s tema lidma.Jsme z vesnice a on uz tam jine "kamarady" nema.Mam se mu vic venovat a vzit ho i obcas do Kladna mezi lidi? Je mi 24 a brachovi 19. Mockrat dekuji za radu. Doufam,ze se v tom trochu vyznate. Jo a jeste jeden dotaz, mel by prestat i naraz kourit travu?

Odpověděl: Bára Orlíková
Milá Ireno, chápu, že jste ve složité situaci, ale obávám se, že Váš dotaz zahrnuje příliš mnoho informací, na něž nelze ve stručnosti takto přes internet odpovědět. Myslím, že by bylo nanejvýš vhodné, aby se bratr zašel s někým poradit. Mám zkušenost, že pobyt u babičky na samotě jeho problém nevyřeší - ve většině těchto případů se stává, že se člověk z takovéhoto "ozdravného pobytu" vrátí a vše zase je ve stejných kolejích jako předtím. V podstatě to dopadne tak, že odjede, bude se tam několik týdnů "flákat" a pak se zas vrátí. Myslím, že pokud bratr užívá rok v takové frekvenci, jak uvádíte (i když ze zkušenosti mám za to, že bude intenzita jeho užívání pervitinu vyšší - kdyby bral tak příležitostně, jak uvádíte, myslím, že by neměl takový problém se zaměstnáním a nemusel krást peníze na to, aby si mohl drogy koupit), tak by byl možná vhodný nějaký typ ambulantní léčby. Mohl by zároveň také začít shánět práci - pokud bude bez zaměstnání, jednak se mu budou kupit dluhy a jednak bude vyšší riziko, že do drog spadne znovu, protože nebude mít žádnou smysluplnou aktivitu. Rozhodně nedoporučuji ho krýt před rodiči (jak sama správně uvažujete) - pokud má opravdu abstinovat, mělo by o tom jeho okolí vědět - je to pro něj jednak opora a jednak pojistka, nebude již pro něj pak tak jednoduché skrývat příznaky opětovného užívání drogy, pokud by došlo k recidivě. Doporučuje se přerušit všechny kontakty s lidmi, kteří užívají drogy a vyhýbat se místům, kde se drogy berou a kde se dají získat. Taky se doporučuje přestat užívat i další drogy - včetně konopných drog a ani by to bratr neměl přehánět s alkoholem - ten ho zpátky k drogám může dovést taky. A nenechte se obelhávat - to, že jeden víkend abstinuje, nemusí nic znamenat. Navíc jestliže bere jednou do týdne nebo jednou za čtrnáct dní, neměl by to ani pro něj být nějaký problém... A taky myslím, že by měl bratr sám vyvinout nějaké úsilí - zatím to spíš vypadá, že byste nejraději řešila celou situaci za něj :) a to úplně nejde. Můžete se (nejlépe spolu s bratrem) obrátit na Centrum drogové prevence a krizové pomoci, Kročehlavská 49, Kladno, 272 01 tel: 312 682 177. Funguje to jako kontaktní centrum i jako ambulantní léčebný program. Přeji hodně štěstí.