Marihuana
Jaroslav
Mám "při" se svym nevlastním synem,chvásta se že bude doma pěstovat marihuanu(trávu),za učelem prodeje. Já mu řikam,že pěstování,drženi,distribuce a jiná manipulace s drogou je trestná. Mám pravdu nebo NE? Popište mě následky a důsledky,jaké by se mohli vyskytnout v jeho případě,když tak učiní. V pátek bylo pacholkovi 18 let. Díky za odpověd.Jaroslav.

Odpověděl: Bára Orlíková
Máte zcela pravdu, pěstování marihuany, držení drogy (v množství "větším než malém"), distribuce a jakékoli jiné nepovolené nakládání s drogou trestné je - a to podle § 187 (výroba a distribuce drogy) a 187a (držení drogy) trestního zákona, s tím, že pěstování konopí je považováno za výrobu drogy. Přesná znění zákonů naleznete na této stránce pod kolonkou Drogy a zákony. Jinak - pouhé držení drogy pro svou potřebu v malém množství není trestné, bylo by kvalifikováno jako přestupek (pokud se skutečně jedná o malé množství) - podle zákona o přestupcích, § 30 Přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, písmeno j) v tomto případě hrozí pokuta do 15 tisíc Kč. Příloha k Závaznému pokynu policejního prezidenta z roku 1998 uvádí tato orientační malá množství u konopných drog - 20 cigaret = jointů (u konopí pěstovaného v našich podmínkách s koncentrací THC okolo 1,5% v sušině použitelné části konopí při váze jointu cca 1 gram). Jakékoli zabavené drogy putují na expertizu, kde u marihuany se standardně zjišťuje obsah THC - malé množství se odvozuje i s ohledem na kvalitu konopné drogy - tudíž držení stejného množství venkovní české marihuany a stejného množství vysoce kvylitního skunku může být posuzováno odlišně. Pokud u vás najdou množství větší než malé, je to posuzováno již jako trestný čin podle § 187a trestního zákona, kde pachatel může být potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem. S tím, že uvedené rozsahy trestu nemusejí znamenat přímo nepodmíněný trest (vězení), ale může jít i o podmíněný trest s odkladem na zkušební dobu (podmínka), případně může soud rozhodnout i o alternativním trestu. Vždy ovšem nastane problém se záznamem v rejstříku trestů. Pokud nejde o prosté držení drogy, ale o předání, prodej, pašování přes hranice - už to spadá pod § 187 trestního zákona, ať už se jedná o jakékoli množství drogy, a tam jsou sazby ještě vyšší než u § 187a. Jestliže synovi je již osmnáct let, je trestně odpovědný. Pokud bydlí u Vás a Vy byste o pěstování a prodeji marihuany prokazatelně věděl, tak byste s tím ovšem mohl mít problémy i Vy. Podle § 167 trestního zákona - Nepřekažení trestného činu - pod který spadá řada závažnějších trestných činů včetně nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů podle § 187 a 188 (nespadá sem držení drogy podle 187a, to oznamovat nemusíte), kdy překazit trestný čin lze i jeho včasným oznámením státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu - pokud čin nepřekazíte, můžete být potrestán odnětím svobody až na tři léta (což je extrémní hodnota, která by v tomto případě nepadala v úvahu, ale u tohoto zákona je uvedena tato sazba). Doufám, že jsme tímto podstatně přispěli k Vaší argumentaci se synem, přeji hodně štěstí a doufám, že se Vám podaří ho od toho odradit (a pokud ne, tak ať přinejmenším chrání ostatní členy rodiny a pěstuje si marihuanu někde jinde než doma). Nadělal by si tím potenciálně dosti problémů.