encefalopatie
Diblik
Chtěla bych poprosit o radu.Užívám nškolik let rivotril,u kterého evidují jako jeden z možných nežádoucích účinků vzik encefalopatie.Mám vysokou hladinu bilirubínu(AST,ALT a GMT jsou v normě),svědí mě tělo,bolí mě hlava a občas se mi objeví na lýtku svědivé modřiny.Není to právě zmíněná encefalopatie?Jak se projevuje?Děkuji za brzkou odpověď,D.

Odpověděl: Jakub Minařík
Encefalopatie (složené slovo z řeckých slov: enkefalos - mozek a pathos - choroba) je termín pro blíže nespecifikované onemocnění mozku. V případě Rivotrilu bude tento lék, resp. clonazepam (účinná látka léku) etiologickou příčinou poškození. To co popisujete bude spíše souviset s onemocněním jater (hepatopatie). Svědění by mohli dělat žlučové kyseliny, bilirubin a AST jsou markery poškození jater, modřiny by mohli souviset s nedostatečnou tvorbou bílkovin pro srážení krve. Berte mou interpretaci obtíží s rezervou. Pacienti za mnou s takovými věcmi moc nechodí, jsem psychiatr. Jen se mi vybavil asistent na interně a kniha od symptomu k diagnose. :-)