Prosím Vás o vysvětlení dělení drog na přírodní a syntetické a příklady k tomu a dále o dělení na měkké a tvrdé a příklady? Jak poznám, která droga je která?

Odpověděl: Bára Orlíková
Dělení na drogy syntetické a přírodní je poměrně jasné. Drogy přírodní jsou látky vyskytující se v přírodě, obvykle obsažené v rostlinách či houbách. Mezi přírodní drogy patří například marihuana získaná z rostliny konopí(s účinnou látkou THC) nebo houby lysohlávky (s účinnou látkou psilocybin a psilocin) nebo zelené makovice máku setého (ze kterého se získává surové opium) a další (psychotropní látky obsahují třeba houby muchomůrky, kaktusy peyote, durman). Více o přírodních drogách najdete pod informačními texty na těchto stránkách nebo na www.biotox.cz (encyklopedie rostlinných drog). Syntetické drogy jsou látky vyrobené uměle, syntetizované v laboratořích (například MDMA nebo LSD a mnoho dalších látek). Ovšem toto rozdělení může být sporné třeba v případě, že z rostliny koka izolujete kokain. Kokain je sice alkaloid normálně v rostlině obsažený, ale v přírodě se nevyskytuje v izolované, čisté formě. Ohledně rozdělení drog na měkké a tvrdé se podívejte do rubriky O drogách obecně na této stránce, kde základní informace tomuto rozdělení najdete. Rozdělení na tvrdé a měkké drogy se ovšem již moc nepoužívá. Mělo by vyjadřovat míru rizikovosti zdravotní a psychické té které látky a potenciál k vyvolání závislosti, ale je příliš obecné a zavádějící, navíc na míru rizika jednotlivých drog se názory laické i odborné veřejnosti poněkud liší. To, která droga pod kterou kategorii patří poznáte nejelépe tak, že si o konkrétní látce zjistíte nějaké informace, k čemuž vám mohou sloužit i naše stránky, na nichž jsou o všech základních typech drog nějaké údaje. Proč to vlastně potřebujete vědět?