chci pomáhat
marťan
Chtěla bych pracovat v K-centru nebo jinak pomáhat. Sama mám za sebou skoro dvouletou drogovou kariéru a vím, jak je pomoc třeba. Co pro to musím udělat?

Odpověděl: Martin Hulík
Nejsem si jistý, že dvouletá drogová kariéra je tou správnou kvalifikací k práci se závislými. I tak jsou ale v některých zařízeních zaměstnáni jako terapeuti bývalí uživatelé drog - a má to svůj smysl. Předpokladem je (nebo bývá), že máte řádně dokončenou léčbu, nejlépe v terapeutické komunitě (tedy dlouhodobou), máte vyzkoušeno, že jste schopna abstinovat a fungovat - aspoň 2 roky po léčbě. Pak je možné uvažovat o práci laického terapeuta (ex-user). Uplatníte se možná v nějaké komunitě, léčebně nebo doléčovacím programu. Je jasné, že když si doplníte vzdělání (např. psychologie, soc. práce, spec. pedagogika) a psychoterapeutický výcvik, přestáváte být laickým terapeutem a stáváte se expertem. Podmínky pro přijetí bývalého uživatele jsou u různých organizací různé, obraťtě se tedy přímo na ně.
Upozorňuji vás, že práce s uživateli drog je náročná a může vést mimo jiné i k tomu, že se znovu rozjedete. A než budete shánět zaměstnání, odpovězte si na otázky: Fascinují mě stále drogy a lidé kolem nich? Odřízla jsem se už úplně od drogového prostředí?