Pervitin a rodiče.
Dana
Dobrý večer paní Geblerová, děkuji za odpověď. Žádná pravidla pro Michala neplatí, on ani nechápe jak nám tím svým chováním ubližuje, možná v nějakých světlých chvilkách si to krátce uvědomí, ale nic se nemění. Vím, že musím myslet na to, aby se naše rodina totálně nerozpadla, ale jde to ztěžka, protože do ní vždycky patřil i Michal a stále si kladu otázky co jsem zpackala, kde jsem udělala chybu, proč se to vlastně stalo. Situace se u nás zhoršila natolik, že stojíme před rozhodnutím syna nepouštět domů, jinak bychom asi jednoho dne našli prázdný byt. Více méně jsme si to dnes rozhodli, ale jak to zvládneme nevím. Také jsme se byli poradit v K-centru. Nic nového jsme se nedověděli, ale ty známé pravdy, že narkoman musí sám a jen sám chtít se léčit je třeba dobře poslouchat, ale já v něm vidím stále malé děcko, kterému bych to chtěla nařídit a ono to tak nefunguje. Stále si musím opakovat, je dospělý, je to jeho život, ale chtěla bych mu pomoct a už fakt nevím jak. Není to tak, že bych nežila svůj život, chodím léta do jógy a to mi moc pomáhá, taky pokud jsem v práci tak na to skoro zapomenu, ale pak se vrátím domů a tam to na mě spadne. Manžel byl v lednu na operaci se srdcem a on se ani nezajímal jak se tátovi vede, stal se z něho neskutečný sobec, vidí jenom sebe. Nezajímá se o to, jak se má sestra v nové práci, co dělají babičky, jestli nejsou nemocné (mají na to věk), žije jen v tom svém světě. Je to neskutečné, co drogy udělají z člověka. Je opravdu nutné, aby narkoman spadl až na dno a pak možná pochopí jak žije, nebo to nepochopí nikdy a stále bude na někoho svalovat vinu, že se mu nedaří najít práci, najít si slušné děvče a všichni kdo není jako on mu ubližují a pomoc se mu dostane jen od jemu rovných? Zajímalo by mě, jaké máte zkušenosti a co říkáte na to, když ho skutečně vykážeme z bytu, nebo využít policie, která by mu léčbu mohla nařídit? Děkuji Vám, mějte se hezky. Dana

Odpověděl:
Dobrý večer Dano, z Vašeho dopisu je cítit, že jste opravdu smutná z toho, co se u Vás dome děje. Také píšete, že si kladete otázky, co jste Vy zpackala, kde jste Vy udělala chybu. Přestože to chápu, jistě jste i tohle už slyšela, že takové svalování viny na sebe Vám moc asi nepřidá a v tuhle chvíli je potřeba spíš sebrat všechny síly a začít důsledně jednat. Ptáte se, co si myslím o tom, zda Michala nepustit domů. Ale dál píšete, že už jste se vlastně rozhodli, a to je dobře - vy nejlépe znáte vaší situaci doma a co všechno už jste zkoušeli, vy jste tedy nejkompetentnější rozhodnout, co dál. Jestli se ptáte na můj názor, já si osobně myslím, že když nic jiného nefungovalo, je to možnost, která může pomoct. Nejdůležitější u těchto "akcí" se mi ale skutečně zdá důslednost. Pokud byste jen vyhrožovali, a pak to nesplnili, může se celá situace ještě zhoršit a obrátit proti vám. Také byste měli mít jasno v tom, za jakých podmínek ho domů pustíte a předem se mu to snažit dát vědět. Aby se mohl rozhodnout a podle toho zařídit. Ohledně policie Vás asi zklamu, to by Michal musel udělat nějaký trestný čin v souvislosti s užíváním drog, a pak by mu léčba mohla být nařízena soudně. Kdyby byl nebezpečný Vám nebo sobě, pak ale určitě policii volejte. Jinak, jelikož je zletilý, ho násilím do léčby dostat v podstatě nelze. A jestli se narkoman musí dostat až na dno? Nemusí, určitě ne, ale když to tak vezmete, ode dna se lépe odráží, aby člověk vyplaval na hladinu, než když se jen "plácá" někde ve vodě a neví ani, kde je nahoře a kde dole. A tenhle příměr se dnem podle mě opravdu sedí. Dano, vím, že to máte hodně těžké (operace manžela do toho všeho) a že se snažíte, staráte se i o sebe (za což Vás velice chválím, jestli smím) a těžké to určitě ještě nějakou dobu bude. A tak Vám přeju hodně síly - ať se rozhodnete jakkoliv, protože tu budete potřebovat. Nevím, jestli Vám můžu nabídnout ještě něco dalšího (kdyžtak si o to určitě napište), když vlastně už máte za sebou i návštěvu K-centra a jistě slyšíte pořád dokola podobné věci. Ale máte mojí podporu a když budete potřebovat, ozvěte se...