Cesta ven
PeVee
Dobrý den, bratr se mi přiznal k tomu, že po dobu 5 let šnupe perník. První 2 roky pouze nepravidelně, poslední 3 každý víkend, v dávce cca 100 - 150 mg. K tomu pravidelně, myslím, že každý den kouří trávu, asi taky tak dlouho. Zhubnul za poslední půl rok cca o 15 kg, vypadá a je hodně nezdravý (dávivý, kašel, rýma a takové běžné projevy nezdravého člověka). Psychické dopady má ukázkové - paranoia, vztahovačnost, agresivita, úzkost... Velmi se klepe, atd. Má přítelkyni po dobu 1 roku, kterou naučil to samé. žijí spolu ve společné domácnosti. Několikrát se bouřlivě rozešli v doprovu rvaček, rozbitých oken, apod. O víkendu se mi se vším přiznal a řekl, že chce přestat, že dál nevidí smysl v takovém stylu života. Stejně tak chce přestat (údajně) i jeho přítelkyně. Problém je v tom, že bratr nemá práci, samozřejmě se ani nevyučil, neboť začal v 15 letech. Je mu teď něco málo přes dvacet.¨ Kamarády má všechny stejné, zkrátka čeho se chytit. Zázemí má, rodiče mu platí bydlení a přítelkyně má taky vlastní bydlení. Teď je každý sám, ale už se nejspíš v blízké době vrátí k sobě.¨ Tak to byl stručně popis situace. Moje otázka zní: Má šanci dostat se z toho všeho bez pomoci odborníků? Je totiž velmi závislý na svém psovi, kterého by na 100% neopustil ani na týden. (Myslím tím, že na léčení by nešel). PS: Celou tu dobu jsem to tušila, varovala jsem rodiče, ale nevěřili mi. Teď se přiznal i otci. Myslím, že se toho chce vážně vzdát. Jsem naivní? Mám o něj strach. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslím, že bratrova situace není opravdu jednoduchá. Situace vaše a vašich rodičů v souvislosti s bratrovým užíváním drog také ne. Mám ovšem za to, že brát pervitin pět let (a poslední půl rok si troufám dle popisu jeho stavu říct, že to asi nebylo jednou týdně) a do toho celou dobu denně kouřit marihuanu, není situace, kterou by byl bratr schopný zvládnout bez jakékoli odborné pomoci. Chápu, že se nechce odloučit od svého psa, ale ze zkušenosti vám můžu říct, že pro řadu našich klientů je starost o pejska, kvůli němuž nemůžou vstoupit do léčby, jen alibi, aby do rezidenční léčby nemuseli... Myslím, že člověk, který je rozhodnutý se svou situací něco dělat, uvažuje obvykle spíše o variantách, co by se dalo dělat, nikoli o tom, proč to nejde - tím, myslím, že je potřeba se zamyslet třeba nad tím, kdo by mu pejska po dobu léčby pohlídal nebo zda neexistuje varianta ambulantní léčby ve vašem regionu. Pokud se vrátí k přítelkyni, se kterou bral, není moc velká naděje, že by se z toho oba vysekali - vztahy na drogách prostě takové jsou, jeden stahuje druhého a abstinence obvykle moc dlouho nevydrží. Pokud by se rozhodli k léčbě, budou muset stejně vstoupit každý do jiného zařízení - partnerské páry do léčby společně neberou, protože to není z terapeutických důvodů výhodné. Připadá mi nanejvýš vhodné, aby bratr uvažoval o variantě rezidenční léčby, protože mu to umožní se na čas dostat i z prostředí, kde má jen kamarády, kteří berou drogy... Ale to zda nastoupí do léčby a jaké léčby, záleží především na něm. Vy a rodiče mu můžete poskytnout pouze podporu v jeho rozhodnutí. Myslím, že by bylo také na místě, aby vaši rodiče navštívili někoho z odborníků a zkonzultovali to, jakým způsobem postupovat a jak se k bratrovi chovat, mohlo by jim to pomoci si ujasnit co se dá a nedá dělat. Ve vztahu s bratrem je totiž nutné stanovit nějaké hranice - platit mu bydlení a nevyžadovat nějakou snahu k nalezení práce a normálnímu životu není úplně nejlepší řešení. Kdyžtak napište, odkud jste a jak teď situace vypadá (za těch pár dní mohlo dojít k nějakým změnám), abych vám mohla doporučit nějaké konkrétní kontakty. Zatím držím palce.