Subutex
Eva
Vazeni, obracim se na vas z dotazem tykajici se lecby Subutexem. Muj pritel jiz rok abstinoval od heroinu, nyni zrejme diky vyhazovu z prace a rodinne krizi (matka alkoholicka), mel relaps. Ted je 14 dni po detox cisty, ale stale nemuze spat a ma bolesti kloubu. Dnes nastupuje do nove prace a boji se, ze to diky fyzicke kondici nezvladne. Ja se zase bojim, ze si ke spanku pomuze opet heroinem. Myslite, ze je uzivani subutexu v takoveto situaci reseni a jak vlastne tato lecba probiha? Ja se obavam, aby nenahradil jednu zavislost druhou. Velice vam dekuji. Eva

Odpověděl: Jakub Minařík
Ohledně léčby Subutexem bych byl opatrný a to z těchto důvodů:
1. Subutex (jiným firemním názvem Temgesic, účinná látka se jmenuje buprenorfin) je opioid. To znamená, že jeho užívání vede k závislosti podobně jako užívání heroinu.
2. Jako lék je Subutex vhodný k detoxifikaci ke zvládnutí odvykacího stavu, nebo k substituci-tj. dlouhodobé užívání subutexu namísto heroinu.
Pokud váš partner abstinuje, po subutexu se tak leda znova rozjede. Doporučoval bych spíše uvažovat o nějaké přiměřené podpoře v abstineci (doléčování, nebo léčba-záleží na tom v jakém je stavu). Doporučuji se vyvarovat alkoholu a všech ostatních psychotropních látek, tj. plně abstinovat.
Rozhodně nedoporučuji subutex, jiné léky této skupiny (morfium, codein), nebo léky, které tyto látky obsahují. Nedoporučuji ani jiné léky s potenciálem závislosti (Rohypnol, Diazepam či jiná sedativa nebo hypnotika). A to i za předpokladu, že by to bylo na lékařský předpis (lékař který bude partnerovi psát léky by měl, spíše musí vědět, že je závislý a tomu medikaci podřídit!!).
přeju hodně štěstí a pevné nervy. Pokud jste z Prahy, nebo okolí, nabízím konzultaci (02/803130). :-)