tabák a alkohol
smoulinka
Dobrý den, píšu seminární práci o drogové problematice dětí a mladistvých. Při rozebírání pojmu droga jsem drogy rozdělila na legální a nelegální. Mezi legální patří např. drogy užívané v potravinářském průmyslu (alkohol cigarety, káva..). Můj první dotaz zní, mohu napsat, že mezi legální drogy se dají zařadit i drogy užívané ve zdravotnictví a vědeckém výzkumu? A můj druhý dotaz: jelikož píši o drog. problematice dětí a mladistvých, chci ve své práci zdůraznit, že ačkoli alkohol a tabák jsou drogy legální, vztah dětí a mladistvých k těmto drogám je omezen nebo upraven odlišně narozdíl od zletilých. No a právě zde nevím jak to přesně je. Jestli jim zákon zakazuje užívání nebo jestli je zakázán jen prodej a šíření....Může vůbec být dítě přistižené s alkoholem nebo cigaretou nějak potrestáno? Nebo potrestán může být jen ten, který jim tu látku prodal nebo poskytl??? Omlouvám se za zmatený dotaz a děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Správně jste rozdělila látky na legální a nelegální, ale je to bohužel příliš obecně a možná trochu zkreslující, i když se to často pro nedostatek jiného odlišení používá. Často jsou ty legální za určitých okolností nelegální a některé nelegální jsou za jistých okolností považovány za legální, takže je to celé trochu složitější. Je možné ty legální rozdělit na ty, které jsou legální za všech okolností (káva, čaj, energy drink) a ty, které jsou legální jen za některých okolností a nakládání s nimi je zákonem upraveno (léky na předpis včetně opiátů, tabák a alkohol). Ale zas ty nelegální mohou být někdy legální, respektive nakládání s nimi nemusí být za všech okolností trestné - kupříkladu konopné drogy pro výzkum léčivých účinků nebo v případě, že policie někomu při razii zabaví drogy, tak policisté také nejsou zadrženi podle §187 a trestního zákona pro držení drogy, když zabavenou látku vezou do laboratoře ani nejsou trestáni laboratorní pracovníci, když dělají expertizy zabavených látek... :-) Zacházení s omamnými a psychotropními látkami upravuje zákon 167/1998 Sb., v jehož příloze je seznam omamných a psychotropních látek a prekurzorů, kterých se to týká. Trestní zákon vymezuje, jaké nakládání s drogami je trestné (více najdete pod kolonkou Drogy a zákony na této stránce), jsou § 187 (výroba a distruibuce drog), 187a (držení drogy ve větším množství), 188 (držení předmětů sloužícím k výrobě drog ) a 188a (šíření toxikomanie) a přestupkový zákon, pokud se jedná o držení drogy v malém množství. Když se jedná o mladistvé jako pachatele drogových trestných činů, jsou souzeni stejně jako v jiných trestních případech dle zákona o soudnictví ve věcech mládeže. Když se jedná o mladistvé, kterým někdo dal nebo prodal drogu - tak dotyčný, který to udělal, je přísněji trestán než v případě, kdyby to udělal vůči zletilému. Jinak - k Vaší poslední otázce - dle zákona jsou sankcionováni ti, kdo nezletilému alkohol nebo tabák prodají či dají či umožní jeho užívání nikoli ti, kteří si ho koupí, vezmou a užijí. Těžko stíhat desetileté dítě za to, že pije alkohol, který mu naleje jeho otec nebo prodá prodavačka v obchodě, které musí být jasné, že dotyčnému není 18 let. Váš dotaz není zmatený, ono je to totiž celé takové zamotané, takže pro laika je třeba ta legálnost a nelegálnost drog těžko srozumitelná a bohužel i proto, že vznikají takové paradoxy, že jednu z nejnebezpečnějších drog, což je toluen, si můžete koupit v každé druhé drogerii. Bez receptu :-)