Gábina N.
Dobrý den, moc prosím o radu. Má maminka je alkoholička (dlouholetá), nyní tatínek odjíždí na týden pryč, maminka se bojí být doma sama, přislíbila jsem ji svou účast, ale je pokud nebude pít. Neboť má opravdu strach, tak se drží a nepije. vždy, když chvíli "abstinuje" dostaví se epileptický záchvat, i jiné zdravotn potíže. Mám z toho veliký strach, neumím reagovat, budu na to sama. Poraďte mi prosím. Je možné se na ten týden nějak připravit, něčeho se vyvarovat? Vím, že se budu bát usnout, budu maminku neustále pozorovat. Ona se sama bojí a mám pocit, že i tím,jak je vynervovaná, nastane nějaká zdravotní potíž. Předem děkuji za Vaši odpověď. S pozdravem Gabriela N.

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslím, že jste si skutečně na sebe vzala příliš velké břemeno - pokud nemáte lékařské vzdělání, je to poměrně dost riskantní podnik. Abstinenční příznaky po vysazení alkoholu, jejichž projev zahrnuje v případě vaší matky i epileptické záchvaty a takové závažné úzkostné stavy, které popisujete, tak nejsou na to, aby je svépomocí zvládl laik doma. Hrozí totiž mnoho komplikací, včetně smrtelných, které může posoudit pouze lékař, ani my to nemůžeme posoudit takto přes internet. Nevím, z čeho má vaše maminka takové obavy, když otec na týden odjede pryč - že neudrží s alkoholem hranice? že se o sebe nedokáže postarat? že se jí něco přihodí? Píšete, že vzhledem k tomu, že má velký strach, tak se snaží abstinovat - myslím, že je v tuto chvíli nanejvýš na místě, aby byla v nějaké lékařské péči, protože mi z Vašeho dotazu vyplývá, že je jednoznačně v takovém stavu, kdy by potřebovala zajistit detoxikaci a odvykací léčbu. Takže to, co byste měla teď udělat, abyste nemusela maminku dnem a nocí hlídat, je odvézt ji do léčby. A to hned. Protože i když ji budete hlídat, tak nezajistíte, že ty komplikace, které se v domácím prostředí zvládnout nedají, nenastanou. Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na Psychiatrickou léčebnu v Bohnicích nebo VFN u Apolináře, kontakty najdete na www.sananim.cz/dis v rubrice kontakty nebo na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa první pomoci. Držím moc palce a neodkládejte to.