Manželé vs. TK?
Pelyněk
Je Pastor Bonus z Bruntálska (referuje o ní i Váš server prostřednictvím citace Reflexu z ledna 2003) opravdu jedinou TK, která pracuje i s parnerskými dvojicemi narkomanů, které se společně snaží povýšit z "userů" na "ex-usery"? Mně i manželce je 31 let, téměř dva roky bereme intravenózně x-krát týdně "P". S paragrafy jsme se do křížku nedostali, Chceme kamkoliv a co nejdřív, ale spolu na jedno místo prý těžko. Jenže my jsme spolu už dvě pětiletky a máme dvě děti... Bez práce jsme teprve (?) čtvrtý měsíc. S našimi rodiči i našimi dětmi (jak tragikomické...) jsme o všem před cca dvěma týdny otevřeně mluvili, drží nám palce. Zůstává tedy jediné - kam??? Rádi bychom byli spolu v rámci jednoho zařízení (pochopitelně ne na jedno oddělelní lůžko vedle lůžka), či alespoň jednoho okresu. Lze poradit??? Děkujeme.

Odpověděl: Bára Orlíková
Obávám se, že léčba v rámci jednoho zařízení asi nebude možná (kromě Vámi zmiňované komunity Pastor Bonus), protože se to obvykle dle etických a terapeutických standardů nepokládá za výhodné, aby se partneři léčili v jedné komunitě - blokuje to řadu věcí, které je třeba v rámci léčby řešit a výrazně to zpomaluje léčebný proces. Stejná omezení platí například i pro sebezkušenostní skupinu psychoterapeutického výcviku ve většině výcvikových institucí i pro psychoterapeutické skupiny zaměřené na řešení jiných problémů, než závislosti - takže to není tak, že by to lidem s drogovým problémem chtěl dělat někdo naschvál. Navíc, v rezideční léčbě, ať už v komunitě nebo léčebně, je obvyklé, že v první fázi léčby (což je cca 2 měsíce) nejsou stejně klientovi umožněny návštěvy, a to ani rodinných příslušníků, takže pro první fázi léčby je lhostejno, kde budete. Potřebovala bych informace o tom, jak staré máte děti a zda máte zajištěnou péči o děti po dobu léčby. Napadá mě totiž takový návrh - o. s. SANANIM má dvě terapeutické komunity - TK Němčice a TK Karlov, obě v jihočeském kraji nedaleko od sebe. A v terapeutické komunitě Karlov se mohou léčit ženy, které jsou závislé, společně i se svými dětmi, aby se o ně mohly starat i v léčbě. Takže to je nápad pro Vaši ženu a pro Vás TK Němčice. Při žádosti o léčbu v TK Karlov je nutné kontaktovat Denní stacionář SANANIM v Praze (tel 220 80 31 30), toto zařízení dělá vstupní filtr pro vstup matek s dětmi na Karlov. Pro TK Němčice toto zajišťuje Kontaktní centrum SANANIM, tel 283 872 186. Je potřeba se tam domluvit a zaslat žádost o léčbu spolu se životopisem. TK mívají delší čekací doby, ale to by Vám v těchto zařízeních přesně řekli, za jak dlouho by byl nástup do léčby možný. I když do TK Němčice berou obvykle spíš lidi s ještě delší "drogovou kariérou". Pokud by v tom byl problém, můžete zkusit ještě Psychiatrickou léčebnu Červený Dvůr, která také v jižních Čechách (pro případ, že by Vaše žena nastoupila do Karlova). Jinak na www.drogy-info.cz najdete pod kolonkou Mapa první pomoci veškerá zařízení zameřená na drogovou problematiku a mohli byste si zkusit najít komunity, které nebudou daleko od sebe i v jiném kraji. Bohužel víc Vám v tomto ohledu pomoci nemůžu. Kdybyste chtěli ke svému dotazu doplnit ještě něco o své situaci a zkonzultovat to, jsem Vám k dispozici. Zatím držím palce a doufám, že se nám podaří něco vymyslet. Bohužel vzhledem k pravidlům této poradny Vám nemůžeme volat na čísla uvedená ve skryté poznámce, fungujeme pouze přes internet.