cytomegalovirus

kaca

potřebovala bych vědět podrobnější informace o tomto viru,jak se přenáší,jak se dá zjistit,projevy...rizika... Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková

Nevím, nakolik Váš dotaz souvisí s drogovou problematikou, kterou se zabývá tato poradna - poskytování informací o zdravotních potížích nesouvisející s drogovou problematikou je poněkud nad rámec naší práce. Nalezla jsem na internetu základní informace, které by snad mohly být srozumitelné, ale zpracovat pro Vás kvanta informací z netu do nějaké srozumitelné podoby o cytomegaloviru je skutečně mimo účel této poradny. Zkuste spíš nějaké zdravotnické servery, např. www.lekarna.cz. Takže: Cytomegalovirus (CMV) patří mezi tzv. herpetické viry. U novorozenců pokud jej získali od matky, nebo v krevní transfůzi může v 5-10% způsobit závažnější postižení jater a centrálního nervového systému. Infekce získané v pozdějším věku probíhají většinou bez příznaků, ale mohou vyvolat i onemocnění podobné infekční mononukleoze. K vážným komplikacím dochází u osob s defektem imunity nebo s uměle potlačenou obranyschopností. Proto je infekce cytomegalovirem častou komplikací u transplantací. Klinická diagnoza je někdy obtížná pro vysokou frekvenci bezpříznakových forem onemocnění. Laboratorní diagnoza je založena na izolaci viru z tělních tekutin (krve, moči, ..), průkazu protilátek.Infekce CMV je rozšířená po celém světě, 40-60% dospělých má pozitivní nález protilátek (v rozvojových zemích dokonce až 100%). U novorozenců se vyskytuje v 0.3-1%, z toho asi 90% však probíhá bezpříznakově. Zdrojem infekce je člověk, CMV je vylučován slinami, močí, mateřským mlékem, nalézáme jej v sekretu děložního hrdla, spermatu. Touto cestou se také infekce šíří. Infekce může být přenesena, jak již bylo uvedeno i krevní transfůzí. Přenos mateřským mlékem má za následek onemocnění velice zřídka. V léčbě se uplatňují protivirové preparáty, interferon, transfer faktor a léčba symptomatická ("příznaků").