kolik je norma?
kokeš
v braní heroinu,myslím frekvenci, aby nebyla závislost.Jen pro potěšení. Samozřejmě ne injekčně. a jak se dá poznat závislost? A když už by byla, jak se jí úplně zbavit? děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Obávám, že na to žádná norma není. Pokud byste užíval jednou do roka, tak si asi závislost nepřivodíte, ale on si člověk často říká, že si dá jednou do roka nebo jednou za měsíc nebo jednou za týden nebo jen o víkendu... a zanedlouho mohou být jeho předsevzetí ta tam. Ona se ta frekvence užívání často po čase špatně ovládá a dodržuje, navíc to není jej o frekvenci užívání, ale spíš o faktorech, které jsou velmi individuální. Jinak k tomu způsobu aplikace - závislost vzniká bez ohledu na způsob aplikace, s tím, že i. v. aplikace má spoustu zdravotních rizik, které u jiných způsobů aplikace nejsou a při i. v. aplikaci rychleji roste tolerance k účinku drogy. Závislost se dá poznat obtížně, když v tom už jste, člověk si to obvykle moc nepřipouští... diagnostikovat se závislost dá podle několika znaků. "Mezinárodní klasifikace nemocí uvádí, že definitivní diagnóza závislostí by se měla stanovit pouze tehdy, jestliže během posledního roku došlo ke třem nebo více z následujících jevů: silná touha nebo pocit puzení užívat látku, potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky, somatický odvykací stav, jestliže je látka užívána s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmé z typického odvykacího syndromu pro tu kterou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky, průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látky, aby se dosáhlo účinku, původně vyvolaných nižšími dávkami (jasné příklady lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, které by zneschopnilo nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance), postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky, nebo k zotavení z jejího účinku, pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků: poškození jater nadměrným pitím (depresivní stavy, vyplývající z nadměrného užívání látek)." Závislosti se v podstatě zbavit nelze - lze pouze abstinovat, a to zpravidla po léčbě z drogové závislosti v odborném zařízení. Pokud už k rozvoji závislosti dojde, každé užití drogy, byť i po velmi dlouhé době abstinence, může opět stejný model závislosti jako před začátkem abstinence rozjet znovu - člověk už si nemůže nikdy vzít drogu jen tak - hrozí, že do toho zahučí zas až po uši. A to není žádná legrace. Jako odpověď na Vaše otázky by se dala napsat kniha - kdyby totiž odpovědi na ně byly jednoduché, tak bychom tady nemuseli složitě radit lidem, kteří se závislostí dostali do potíží - a myslím, že pro potěšení se dá dělat spoustu jiných a relativně bezpečnějších věcí, než brát heroin...