pervitin
Chcela by som sa spytat na nieco. Apstinujem od pervitinu asi 6 mesiacou. Pred tym som to brala 2 a pol roka intenzivne posledny rok kazdy den alebo kazdy druhy. Je to uz 6 mesiacou co to berem a stale mam na to chut si dat znova. Dostala som sa s toho bez odbornej pomoci, snazim sa vyhybat ludom co s tym nieco maju spolocne ale aj tak sa s tym v zivote stretavam a musim tomu stale odolavat. Najradsej by som si znova dala lebo stale mam na to chute. Moja otazka je odydu tieto chute alebo to bude stale pretrvavat? Je to uz 6 mesiacou a stale sa mi chute vracaju. Neviem ci sa to da takto vydrzat cely zivot.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je skvělé, že se Vám z užívání drog podařilo dostat a že se Vám daří už půl roku abstinovat. Chutě na drogy bohužel k prvním pár měsícům abstinence patří a objevují se čas od času i potom, není to projev Vaší slabosti, ale projev onemocnění, kterému se říká závislost - a s kterým se stále perete. Chutě přichází nejčastěji ve chvílích, kdy jste ve stresu, máte z něčeho strach, řešíte nějaká složitá rozhodnutí a problémy, setkáte se s někým, kdo bere drogy nebo se pohybujete na místech, kde se drogy vyskytují. Nedají se eliminovat všechny situace, ale je dobře, že se vyhýbáte kontaktu s lidmi, kteří berou. Abyste se chutím na drogy mohla lépe bránit, je dobré si uvědomit, ve kterých situacích nejčastěji přicházejí - klidně si to můžete i sepsat, budete na to pak lépe připravená a nezaskočí Vás to tolik, a to už je první krok k tomu to zvládnout. Je dobré mít nějaký denní plán, harmonogram, abyste se vyhnula zbytečným slepým místům ve svém čase a nudě nebo naopak aby se Vám vaše povinnosti lépe zvládaly a nedostávala jste se pokud možno do nějakého velkého stresu. Docela dobré je taky se vyhnout přílišnému užívání alkoholu, často chutě spouští, a to nejen ve chvílích, kdy pijete, ale hlavně ve chvílích, kdy pak máte druhý den kocovinu :( Vhodné je vystříhat se i dalších návykových látek - léků na spaní nebo třeba konopných drog. Chutě na drogy přichází tehdy, když se objeví nějaké slabé místo a závislost se snaží tím slabým místem protáhnout zpátky do vašeho života. Když se Vám bude dařit si připravit na to nějaké zbraně a ubránit se, zanedlouho to tu závislost přestane bavit a bude se o Vás pokoušet čím dál míň. Nemusíte se smiřovat s tím, že takhle budete žít celý život. Odezní to, věřte mi. Pokud by to ale pro Vás bylo nějak neúnosné, je vždycky lepší se obrátit na nějakou odbornou pomoc. Nevím, zda žijete na Slovensku nebo v ČR, ale snad bychom nějaké kontakty našly. Rozhodně je to lepší, než si jít dát. Držím palce a kdyžtak zas napište.