piko
jancha
Dobrý den, je mi 17,chodím na gympl,za rok maturuju,dělám sporty,vycházím s rodinou,mám docela solidní známky..a miluju párty.Skákat vysmažená před bednama až do rána,kecat se známýma a bavit se.Dříve jsem se vzhledem ke svému věku dostala na párty tak 1x za mesíc.Většinou jsem si sehnala kouli,prokládala to hulením,alkohol zásadně nepiju,vykouřím tak 2 pakly cigár,taky si dám LSD,nebo rajský plyn,poprsk...ale před dvěma měsíci jsem začala chodit s klukem,který už tak 5-6 let fetuje piko.Rodiče mě pouští k němu na noc a tím pádem se v poslední době hodně často dostávám na party.Dostala jsem se do prostředí kopcůůů perníku kolem mě,perníku zadarmo,perníku,který mě dostane do pohody a je usnadňovačem hodně věcí v daný večer.Jednou už se taky stalo,kdy jsem si nechala odsypnout ňufku na ráno,abych to dala před rodiči a nebyla unavená,když jsem do 7 ráno skákala u beden.Můj kluk peří bere i ve všední dny,nejen na akcích.To já mám zatím silný pud sebezáchovy,že smaží se jen na nějaké spol.události a potom se z toho člověk vyspí a funguje zase jako normální člověk.No jenže piko není žádná prdel a já už za ten měsíc,co to beru(tak každý víkend)vím,že tohle není dobré.On to k vůli mě brát nepřestane a rozejít se s ním nechci.Další možnost je nebrat to.Ale když jdu na tu party,tak bych si stejně nějaký speedovák sehnala.No a když to mám zadara...O sebe se nebojím.Mám silný pud sebezáchovy a vysoké cíle.Vím,že škola mě donutí nechodit na akce,tím pádem skončit i s drogama.Tohle období mě přejde.jen si musím dávat bacha,abych to nepřeháněla. Nepotřebuju drogy k běžnému životu.Bavím se i jinak.Na party nepotřebuju být nasračky.Potřebuju jen nebýt unavená.Když si dám piko,unavená nejsem,nejsem na káry,chovám se normálně.Na kouli se střídají nepříjemné návaly útlumu a euforie.Z hulení mám stihy a Lsd neberu do společnosti.To tak leda někam do lesa s kámošema. No...,prostě můj kluk mě stahuje k perníku a já žiju v domění,že to mám pevně v rukách,ale vím,že v tomhle světě se na domněnky nehraje,proto Vám píšu,abyste mě případně vyvedla z mojí iluze. Těžko Vás žádat o radu,jak donutit mého kluka to nebrat,protože jsem realista a nemyslím si,že by toho k vůli mě nechal.Ale je to inteligentní člověk.Studuje třetí rok ekonomku(sice do školy dělá hovno,protože se na studium nedokáže soustředit).Myslím si,že u něj je naděje,že neskončí jako troska,ale že toho nechá a bude normální otec rodiny.Jeho rodina je v pohodě,takže vzor má dobrý.V našem městě toho nenechá.Nekope ho to do prdele tolik,aby byl až tak radikální.Jen se modlím,aby ho nevyrazili z té školy.To by byl definitivní konec a udělala bych nad ním křížek a raději ho opustila.(samožřejmě bych všema dvaceti nabízela a zařizovala pomoc,ale říkám,že jsem realista).Naději vidím v nějakém lukrativním jobu v jiném městě.Ale to je daleká budoucnost a ve světě drog člověk neví,co bude za týden.Jenom snad přemýšlím o tom,že bych mu ke svátku zařídila posezení u psychologa,aby neztratil kontakt s uvědoměním si toho,co vlastnně provádí a jak je to závažné.možná bych si tam měla zajít taky:). když už jsem se tak rozepsala,žádám Vás,abyste mi odepsali Váš pohled na věc.Budu mít tak pocit,že mi tohle nepadá na hlavu.... dík Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Oproti Vašemu předchozímu dotazu vypadá situace trochu jinak. Měla jsem z předchozího popisu pocit, že Vy neberete, zatímco Váš přítel ano. Teď to vypadá trochu jinak - těžko tedy mluvit o tom, že by přestal, pokud vy v tom v podstatě jedete s ním. Jak sama velmi realisticky píšete: "No...,prostě můj kluk mě stahuje k perníku a já žiju v domění,že to mám pevně v rukách,ale vím,že v tomhle světě se na domněnky nehraje,proto Vám píšu,abyste mě případně vyvedla z mojí iluze. Těžko Vás žádat o radu,jak donutit mého kluka to nebrat,protože jsem realista a nemyslím si,že by toho k vůli mě nechal." Chápu, že ho máte ráda a chtěla byste mu pomoci, ale ze zkušenosti Vám můžu říct, že to bývá v těchto případech ošemetné. Protože jsou v podstatě jen tři varianty: 1) on brát nepřestane a vy se rozjedete v perníku s ním 2) on brát nepřestane a vy se s ním rozejdete a budeme věřit tomu, že si perník nepustíte dál 3) on přestane brát a vy budete muset taky, protože jinak to skončí variantou jedna. Pravděpodobněji se mi jeví varianta 1 a 2, vzhledem k délce doby, po kterou Váš přítel bere a vzhledem k vašim zkušenostem s drogami. Ono ani takové braní extáze, LSD a kouření trávy není úplně bezpečné a pokud chce někdo definitivně přestat s perníkem, měl by se přinejmenším vyvarovat všech dalších látek se stimulačním efektem jako je třeba zrovna extáze. No, myslím, že o sebe byste se měla bát především. "Další možnost je nebrat to.Ale když jdu na tu party,tak bych si stejně nějaký speedovák sehnala.No a když to mám zadara...O sebe se nebojím.Mám silný pud sebezáchovy a vysoké cíle.Vím,že škola mě donutí nechodit na akce,tím pádem skončit i s drogama.Tohle období mě přejde.jen si musím dávat bacha,abych to nepřeháněla." Ono se to velmi snadno člověku vymkne z ruky. To, že to máte zadarmo je spíš nevýhoda - berete rizikovější pervitin místo méně rizikových drog a děláte si alibi tím, že byste si stejně něco dala. Člověk si často myslí, že má silný pud sebezáchovy a vysoké cíle, ale nakonec zjišťuje, že pud sebezáchovy není tak silný, jak si myslel - koneckonců je to vidět už teď - Váš přítel bere pervitin, vy jste si s ním dala poprvé, a ani jeho zkušenost ani Váš nynější pocit, že to není úplně dobré Vás nikterak neodrazují od dalšího užívání... a ty vysoké cíle zanedlouho nemusí být tak dosažitelné... V tuhle chvíli jde především o Vás, protože Váš přítel už v průšvihu je, Vy se do průšvihu teprve řítíte. No a jak jsem psala už ve Vašem předchozím dotazu - návštěva u psychologa je dobrý nápad, ale jedna návštěva toho asi moc nevyřeší. Nepíšete bohužel odkud jste, takže i když bych se Vám mohla pokusit najít nějaké vhodné kontakty, tak v tuhle chvíli nevím, v jakém regionu hledat. A jako poznámka na závěr: Únava je normální. To že jste unavená znamená, že Vaše tělo potřebuje odpočinek. Když to přebijete, Vaše tělo Vám to časem oplatí. Přemýšlejte o tom, proč tak nezbytně potřebujete nebýt unavená. A jestli to platí i jinde než jen na party. Zatím držím palce a kdyžtak napište odkud jste.