Kacka
Dobry den. Mam deprese, uz dlouho na ne trpim, ale branila jsem se praskum, protoze jsem byla presvedcena, ze jsou vsechna antidepresiva navykova. Nyni mi jedna psycholozka nabidla prasky, ktere udajne nejsou navykove, ze pry veda udelala ohromny pokrok v tomto a omezila antidepresiva na dodavani chybejiciho hormonu kamsi do mozku... Tak bych chtela vedet, zda je to pravda, a zda existuji "bezpecna" antidepresiva? Dekuji, Kacka

Odpověděl: Jakub Minařík
Jestli už dlouho trpíte, tak myslím, že antidepresiva vám neublíží, protože: 1. antidepresiva jsou obecně relativně málo návyková, tohle riziko s sebou nesou spíše léky skupiny anxiolytitik a sedativ - i to jsou však léky, které mají antidepresivní efekt. 2. moderní antidepresiva mají riziko závislosti mnohem menší, než ta starší. 3. Jeden z mých učitelů na fakultě vždycky říkal, že se s tím jak pacient trpí snižuje potenciál závislosti a nemá se bát dávat i velmi silné léky s velkým návykovým potenciálem, ale musíme mít rozum a vědět kdy přestat, resp. kdy měnit na léky s měnším návykovým potenciálem. 4. Takže, pokud vám dají nějaká antidepresiva, tak počítejte s tím, že zaberou tak za 2-4 týdny a je třeba je brát delší dobu, tak 0,5 roku až 1 rok. aby se to nevrátilo. 5. Kdybyste dostala nějaká anxiolytika (obyčejně se píšou benzodiazepiny), tak je to na okamžitou úlevu a měla v byste je brát spíše krátkodobě , tzn. třeba ty 3 týdny, než vám zaberou ta antidepresiva.