dcera
Otec
Dobrý den,moje 16-tiletá dcera bere nějaké drogy.Vypadá to na pervitin nebo kokain-zvýšená aktivita,upovídaná,posmrkává, někdy je zase výbušná až agresivní,spí přes den.S její matkou jsem rozvedení a je v mojí péči.S mojí nynější manželkou jsme si toho pořádně všimli asi před měsícem,kdy se dcera vrátilá domů z oslavy narozenin v hrozném stavu(kruhy pod očima,tekla jí krev z nosu..).Jinam myslím,že to může trvat už tak půl roku.Zkoušeli jsme s ní o tom mluvit,ale ona nechce nic slyšet,všechno popírá a vysmívá se nám.Vždycky s ní byly velké problémy,je tvrdohlavá,neposlouchá a dělá si co chce.Často chodí na různé diskotéky,a to i přes zákaz.Ve škole se nezhoršila a zájmy má pořád stejné. Co máme v takové situaci dělat?S dcerou není rozumná řeč a brát asi taky přestat nechce.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud Vaše dcera není ochotná s Vámi o drogách mluvit, je možné zvolit dvě cesty. První je asi příjemnější a můžete ji zkusit nejdřív, ale otázka je, jestli zabere. Tedy zkusit celou věc vysvětlit z Vašeho úhlu pohledu. Proč se o ní bojíte, že se nesnažíte ji omezovat, pouze chránit před nebezpečím a že Vás celá situace trápí. Druhá, už méně příjemná cesta, která ale v určitém stadiu zabírá mnohem lépe, je přes jasná pravidla a trochu autority. Přeci jen s Vámi stále bydlí, pravděpodobně ji i částěčně nebo úplně živíte a svým chováním narušuje klid a chod rodiny (nehledě na to, že pokud máte další děti, je to velmi ohrožující i pro ně). Měla by tedy převzít část zodpovědnosti za společné soužití. Je možné s ní domluvit pravidla, například co se stane, když přes zákaz odejde na diskotéku. Měli byste zvolit něco, na čem jí opravdu záleží, ale taky co jste schopni dodržet. Protože pokud bude brát pravidla jen jako plané výhružky, nebudou pro ni mít žádnou váhu. Zkuste zvolit "sankce" tak, aby jste měli manévrovací prostor - tedy jak zmírnit, tak přitvrdit. Myslím, že je to hodně náročné a chce to důslednost. Možná by bylo dobré poradit se s nějakým odborníkem, jak přímo v tomto případě postupovat. Pokud byste chtěli kontakt ve Vašem okolí, napište, kde by to mělo být. Jinak můžete kdykoli zavolat na naši poradenskou linku na tel. 283 872 186. Přeji hodně trpělivosti, určitě ji budete potřebovat.