pani orlíková
brzda
to je docela drsný co jste mi odpověděla, myslim ten způsob.asi taky všechno víte. sem s heroinem 12 let a to je dost těžky už všěechno.ale když neudělám řicičák tak nebudou prachy. to je docela pruser. tak udělám všěechno. třeba i tu substituci. ale nevim kolik si toho mám dát a jestli iv. nebo jak. kde se mám zeptat. zařízení nesnášim. ted uklízim v jedný firmě a můžu k pc. tak se kouknu .mám štyry děti a tři v děcáku. když be řidičák, budou prachy a budu si je moct snad vzít domu. to snad je k pochopení ne? jestli tedy máte děti. ste asi dost tvrdačka.

Odpověděl: Bára Orlíková
No víte, těžko vám můžu doporučit si dělat řidičák, když jste 12 let na heroinu a berete 1 gram denně. To je jako bych vám doporučovala skákat z letadla bez padáku. Proto jsem možná užila formulace takové, aby bylo opravdu jasné, že tudy cesta nevede - nemá smysl si něco nalhávat a je potřeba říci na rovinu, jaká je pravda. Skutečně si myslíte, že když si uděláte řidičák, že seženete lepší práci a budete mít víc peněz a na základě toho vám vrátí zpátky děti z dětského domova? Myslím, že sama víte, že to tak jednoduché není. Pokud už se vám vůbec podaří řidičák udělat, což není leckdy jednoduché ani pro člověka, který nebere drogy, tak budete muset najít tu práci, kde vám dají více peněz na základě toho, že máte řidičák. Najít novou práci, kde mi dají víc, když si udělám řidičák, by nebylo úplně jednoduché ani pro mě. A získat novou práci není jen o tom, že budete mít ŘP, je to i o jiných kvalitách, vzdělání, praxi, vystupování, ať už se jedná o jakoukoli práci. Když budete mít peněz, myslíte si, že je neutratíte za drogy? Že se vám skutečně zvýší životní standard? A že vám děti, které vám odebrali z péče (předpokládám, že to bylo proto, že berete drogy), vrátí jen kvůli tomu, že budete mít víc peněz? Pokud budete dál brát drogy, děti vám nevrátí, s tím se nedá hnout. Nevím, jestli tím, že nesnášíte zařízení, myslíte přístroje jako je PC nebo zda nesnášíte zařízení pro pomoc závislým. Pokud ovšem chcete užívat substituční látku (Subutex - buprenorfin anebo metadon), tak ji budete muset užívat pod lékařským dohledem, v nějakém zařízení. Pokud byste tyto látky, které navíc nejsou určené k i.v. užívání, brala ilegálně (bez předpisu a i.v.), tak je to téměř to samé, jako byste brala dál heroin. Takže, pokud jste z Prahy, můžete se obrátit třeba na MUDr. Jakuba Minaříka, který pracuje v Centru ambulantní detoxifikace a substituce, kontakt najdete v rubrice Kdo vám odpovídá. Nebo můžete zavolat na poradenskou linku Kontaktního centra SANANIM 283 872 186 a poradit o možnostech substituční léčby. A hlavně se neobelhávejte. Šanci získat děti zpátky máte jen v případě, kdy budete dlouhodobě abstinovat. Substituční léčby vám může pomoci zpočátku, ale pak bude stejně třeba uvažovat o plném vysazení a dlouhodobé abstinence, pokud opravdu máte zájem získat rodinu zpátky. Zatím držím palce.