14 rocne deti a alkohol
missy
som studentka psychologie a robim vyskum o problematike miery konzumácie alkoholu ziakov 8 ročníka na ZŠ. chcela by som najst signifikantný vzťah konzumu alkoholu a vznikom alebo existenciou poskupin v triednom kolektíve, pracujem so sociometriou SO-RA-D a potrebujem pomoc pri hladaní nejakého dotazníku, ktorý by vypovedal o miere konzumu alkoholu u detí na druhom stupni Zakladnych skol, poskytujete aj takéto rady, prosím už si s tým neviem sama poradit, dakujem

Odpověděl: Bára Orlíková
Existují mnohé výzkumy ohledně užívání návykových látek včetně alkoholu na základních školách, například školní studie ESPAD - k tomu najdete více informací na stránkách Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti www.drogy-info.cz, případně na webu zaměřeném na primární prevenci www.odrogach.cz. Nejsem si ale jistá, zda vám někdo poskytne své nástroje použité pro výzkum - užité dotazníky. Standardizovaný test, kterým by se zjišťovalo užívání alkoholu na II. stupni ZŠ, také nenajdete. Dotazníky, které byste našla na www.odrogach.cz jsou zaměřené spíše na znalosti žáků o návykových látkách, takže ty asi také nevyužijete. Pokud se jedná o vaši postupovou, bakalářskou nebo dokonce diplomovou práci, máte jistě konzultanta nebo vedoucího práce, se kterým můžete metody výzkumu probrat a na základě konzultace sestavit dotazník sama. Myslím, že vám asi nic jiného nezbyde. Bude nejlepší to probrat s někým, kdo o vaší práci má více informace - já úplně nevím, přestože znám sociometrii SORAD i některé výzkumy kolem návykových látek, k čemu vlastně chcete prostřednictvím svého výzkumu dojít.