Rostliny a zákony
HANT
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli je legální pěstovat různé rostliny, jejichž části jsou psychoaktivní nebo toxické. Mám na mysli různá etnobotanika jako např. povíjnici nachovou nebo havajskou lesní růži. A jak je to s prodejem jejich semen? Některé z nich tu v obchodech běžně vidívám. Často jsou také některé rostliny psychoaktivní, aniž by to bylo všeobecně známé (třeba některé druhy lotusu). Chystám se otevřít vlastní obchod s rostlinami, proto bych chtěl mít jistotu, že nebudu za prodej těchto semen nějakým způsobem postihován. Děkuji, Hant.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se, že jsme Vám dosud neodpověděli, ale Váš dotaz je poměrně komplikovaný a já v tuto chvíli nemám k dispozici kolegyni právničku Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A. N. O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky, protože je nemocná. Co Vám k tomu mohu napsat, že v přílohách 1 - 11, zákona 167/1998 Sb., máte seznam všech omamných, psychotropních, pomocných látek a prekurzorů - nakládání s těmito látkami je upraveno právě tímto zákonem. Zacházení s těmito látkami není vždy a za jakýchkoli okolností trestné, ale je velmi přísně upraveno - některé látky, které se užívají jako drogy, jsou využívané ve zdravotnictví (např. opiáty) a tento zákon vymezuje kdo, s jakou odbornosti, na základě jakého povolení, a za jakých podmínek může tyto látky využívat pro výzkum, lékařské účely, kdo je může vyrábět a kdo s nimi může obchodovat (míněno např. ve smyslu farmaceutických firem) a vyvážet přes hranice. Pro člověka, který nemá povolení k nakládání s těmito látkami, je zacházení s nimi trestné podle trestního zákony, § 187, § 187a a § 188. K tomu více v rubrice Drogy a zákony na této stránce. Takže pro Vás by bylo teď asi nejlepší si pročíst ty přílohy zákona, abyste zjistil, které z těch psychotropních nebo jedovatých látek obsažených v rostlinách jsou tam uvedené - na nakládání s nimi byste pak asi potřeboval nějaké povolení. Pokud ovšem jsou některá jejich semena nebo celé rostliny volně prodejné, přestože jsou třeba jedovaté, tak asi do této kategorie nepatří, jedovatých je přece řada pokojových rostlin a psychotropní je třeba i puškvorec a jeho pěstování také není trestné... Když byste chtěl o tom vědět ještě víc, tak se můžete obrátit přímo na Právní poradnu A. N. O., kontakt najdete na těchto stránkách v pravém sloupci.