zpravy
Pure
Dobry den, cca pred tydnem jsem se docetl o divce, ktera se udajne "predavkovala" xtc a nasledne zemrela. Nevite kde bych o tom mohl sehnat nejake blizsi a hlavne spolehlive informace ? Media si zase pisi co se jim zlibi jeste drive nez mohl byt vyvozen jakykoliv zaver. Zajimal by me predevsim vysledek pitvy. Predem dekuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Dle zpráv, které mám já k dispozici (a moc toho bohužel není - ale oficiální zprávu by mělo brzy vydat i Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, web www.drogy-info.cz), se dívka nepředávkovala extází, ale pravděpodobně zemřela v souvislosti s užitím extáze. Web spřízněného brněnského sdružení Podané ruce, které na www.extc.cz provozuje poradnu zaměřenou na taneční drogy, uvádí: "Po Citadele, která proběhla tento víkend v brněnském Boby Centru, zemřela při převozu do nemocnice čtyřiadvacetiletá žena. Zemřela na otok mozku, který byl pravděpodobně zapříčiněn vypitím příliš velkého množství vody. Dívka údajně spolkla dvě tabletky extáze a v průběhu noci nepila téměř žádné tekutiny. Když si později svůj omyl uvědomila, vypila vody příliš." Na webu Farmakologického ústavu 3. lékařské fakulty můžete najít v Přehledovém článku o extázi odborné informace o tomto typu problému, který se může vyskytnout po užití stimulačních drog: "(...) teorie vychází z toho, že hypertermie a profúzní pocení rozvíjející se díky podmínkám, které jsou běžné při užití MDMA na parties, vede k velkým ztrátám sodíku. Tyto ztráty doplněné velkým příjmem čisté vody mohou vést k rozvoji hyponatremie [Wilkins 1996]. Intoxikace vodou byla prokázána jak in vivo [Parr et al. 1997] tak i post mortem [Milroy et al, 1996]. Je však pravděpodobné, že mechanismy vzniku hyponatrémie jsou mnohem komplexnější."