marihuana - těhotenství
martina
měla bych dotaz, ráda bych otěhotněla a již nějakých sedm let pravidelně každý den kouřím marihuanu. Chci se zeptata jaký to může mít vliv na těhotenství, případně dítě? Samozřejmně že v době těhotenství přestanu kouřit, ale i tak to v těle mít budu. Předem děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, konzultovala jsem dotaz s MUDr. Tomášem Binderem, gynekologem z FN Motol. K Vašemu dotazu mi poslal tento komentář: "Marihuana nemá z perinatologického hlediska příliš význam. Není nikde doloženo, že negativně ovlivnila vývoj plodu nebo průběh těhotensctí. Trochu se obávám, že s těhotenstvím kouřit nepřestanete, pak se účinky dají srovnávat s účinky kouření jako takového. Plod je v případě silného kouření ohrožen chronickým nedostatek kyslíku, bude zaostávat v růstu a je i vyšší riziko předčasného porodu. Obecně děti kuřaček se rodí menší a po porodu se u nich ve vyšších procentu vyskytují různé alergie. To se ale týká i pobytu v zakouřených prostorách." Tak to uvažte. Víte, když člověk kouří trávu denně po takovou dobu, je poměrně obtížné změnit životní styl a přestat s tím - i když samozřejmě sama víte, že by to bylo lepší. A taky je to o tom, že když někdo kouří sedm let marihuanu denně, asi to má nějaký důvod, nějakou příčinu, něco si tém člověk řeší, aniž by o tom musel vědomě vědět - stejně jako to platí o pravidelném užívání jiných drog nebo alkoholu - a také to trochu proměňuje pohled na svět a na sebe. Nepokládám marihuanu za drogu, která by byla svými riziky srovnatelná s "tvrdými drogami", ale ono i to, že někdo vypije za den deset kafí něco vypovídá o jeho life stylu. A možná než si člověk pořídí dítě, bylo by fajn uvažovat o tom, jestli by svůj life style neměl trochu změnit.