Korylan2
Nali
Ďakujem Vám za odpoveď, ale ako pisete, mam otazky. Priatel este chodi za psychiatrom, aj ked velmi nerad a takisto navstevuje zriedkavo psychologicku poradnu. Niekolkokrat mal nastupit na liecenie, ale odmietol, myslel si,ze to zvladne sam. Vcera mi povedal, ze si uvedomil, ze je zavisly na benzodiazepinoch a ze v podstate presiel len na iny druh drog. Liecenie stale odmieta, chce vsetko riesit ambulantne. chce davku benzodiazepinov postupne vysadzovat asi tyzden, aj ked sa mi doba vysadzovania zda prilis kratka. Je to ale na jeho rozhodnuti, pretoze vsetky snahy z mojej strany alebo zo strany svojich rodicov bere ako vyslovene nutenie. Davam mu stale informacie a podnety, chcem mu velmi pomoct, ale viem, ze to podstatne co musi spravit, je len v nom samostnom. Zostavam ale pri povodnej otazke, kedze ste aj lekar a na tuto otazku mi este nikto nebol ochotny alebo nechcel odpovedat. Chcela by som vediet fyziologicke nasledky dlhodobeho uzivania drog, a to konkretne korylanu (ktory obsahuje velke mnozstvo paralenu,kodein) a jeho kombinacie s inymi liekmi. Velmi dakujem za podporu a ostavam s pozdravom

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud jde o ty následky, tak nebudou fyziologické, ale patologické, neb fyzilogické jsou ty přirozené a funkční, patologické ty co souvisí s nemocí. Následky užívání korylanu souvisí s jeho složením: Kodein způsobuje závislost morfinového typu, se všemi důsledky, které z toho vyplývají včetně možného poškození organismu těmito látkami. Ale vzhledem k tomu, že kodein je reelativně slabý opiát, tak následky budou nesrovnatelně mírnější, než následky užívání jiných opioidů, třeba heroinu. V podstatě nejvážnějším následkem perorálního užívání kodeinu je ta závislost. Paracetamol je analgetikum-antipyretikum. Ve vysokých dávkách je hepatotoxický - proto se nesmí užívat jednorázově ve větších dávkách než 0,5-1gram každé 4 hodiny (u korylanu to znamená každé 4 hodiny max 3 tablety). Vyšší dose již překročí vazebnou kapacitu glutathionu, na který se váže reaktivní metabolit paracetamolu a dochází k poškození jater. Hepatotoxicita je tak vážná, že může způsobit úmrtí na akutní poškození jater. Denní dávka nesmí být vyšší než 4 gramy. Dlouhodobý usus parcetamolu vede k trombocytopenii, a agranulocytoze - tedy ke zhoršení srážlivosti krve a selhání imunity. U kombinací je třaba uvažovat vždy konkrétní látku. Obecně lze říci, že kombinace s jinými tlumivými látkami (třeba benzodiazepiny) může ve velmi vysokých dosích vést až k útlumu dechového centra a ke smrti. Je ale otázka, jestli v takových dávkách by se jako významější uplatnila hepatotoxicita, nebo ten útlum. Myslela jste tyhle informace? P.s. Nevím k čemu to chcete použít. Pokud tím chcete postrašit přítele, aby abstinoval, tak vás musím upozornit, že to je na nic - alespoň v 99,999%. Lidi co berou nepřemýšlejí o následcích, ale jen o tom, co se děje nyní. Tzn. - to, co se projeví za týden měsíc, ... není podstatné. Důležité je to, co je nyní. Takže následky ho k ničemu moc nenamotivují. Jsou daleko. Proto zabere vyhazov z bytu, protože venku je zima, člověk se nemůže umýt a smrdí. A nemá na drogy. Riziko, že mu přestanou fungovat játra a umře je za dlouho. Není proto významné. Držím palce. :-)