gwen
mám podezření že moje dcera 16 let "něco bere" (nejspíš marihuana,..), nevím. projevy: opuštění studií, ztráta vůle, deprese, nezájem o cokoli. Schází se s kolektivem, kde se drogy vyskytují. Nemůžu z ní dostat jakoukoli věrohodnou informaci. Co mám dělat? Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Já nevím jak moc hluboká je ta deprese a ztráta vůle. Ale marihuana obyčejně tak dramatický obraz neudělá. To je spíše vyjímka. A obyčejně takový člověk musí hulit prakticky nonstop obyčejně alespoň 1-2-3 roky. Takže mi to na marihuanu u 16 leté slečny moc nesedí. I když samozřejmě - každý reguje individuelně a mohou v tom být ještě jiné vlivy. Kverulující adolescent je v tomto ohledu někdy dosti dobrý. Podle toho co píšete bych tipoval spíše na jinou drogu, spíše Pervitin, heroin a nebo alkohol - to byste si ale možná všiml, obyčejně to s sebou nese spoustu doprovodných příznaků - jako ztráty peněz, zjevné intoxikace, ... Jako ještě pravděpodobnější varianta se mi jeví rozbíhající se duševní porucha, nejspíše psychotického okruhu. Koincidence s užíváním drog se mi jeví jako možná - klidně bez vzájemného vlivu, nebo alespoň ne dominantního. Porucha se může klidně rozvinout i bez užívání drog, jindy mohou drogy poruchu vyprovokovat, nebo zhoršit. Dceru by asi měl vidět lékař a s ním byste se možná měl v první řadě poradit. Nenechte se mnou moc vystrašit, tu diagnosu jsem odhadl jen podle toho, že rodiče, jejichž dítě má drogový problém obyčejně jako 1. popisují jiné přízkaky. Protože je více praští do očí.