studium
nezávislý pozorovatel
studuji vyšší zdravotní školu a píši seminární práci o drogové problematice ,konkrétně vlivu drog před i během těhotenství (především-pervitin,heroin a marihuana)na zdravotní stav,ohrožení a vývoj plodu od již prenatálního stadia. měla jsem možnost setkaní a delší spolupráce asi s 50 ti maminkami s dětmi do pěti let ,které braly před i během těhotenství drogy a byla jsem šokována zjištěním dobrého zdrav.stavu,inteligencí a osobností jejich potomků....prosím o odborné vyjádření specialisty v daném oboru...předem děkuji za váš názor

Odpověděl: Jakub Minařík
No, on člověk vydrží celkem hodně a vývoj člověka (myslím teď plodu v matce) má spoustu pojistek. Třeba tu, že hrubě poškozený plod se potratí a mnohdy ani žena nezjistí, že se nejednalo o opožděnou menstruaci, ale že byla těhotná. Profesor Slípka nás při embryologii učil, že takhle se potratí většina početí. No a pokud se podaří, že zdárně proběhne organogeneze, tak už je většina možných poškození, alespoň těch hrubých zažehnána. Plod si z matky odčerpá živiny, které potřebuje a placentární bariera lecos profiltruje. Takže spousta toxických příměsí se do plodu nedostane, nebo se do něj dostane v mnohem menší míře. Taky spousta poškození se projeví až později, během života. Třeba ve 20 letech. To že se dítě narodí celé a na první pohled nepoškozené neznamená, že se problémy nemusí objevit později. Navíc mě taky napadá, že i když základ nemusí být ideální, tak pokud další podmínky vývoje dítěte po narození jsou dobré a rodiče o něj správně pečují, tak se spousta problémů může projevit v mnohem mírnější formě. Schopnost organismu, zvláště v mládí vyrovnat se s poškozením je fantastická. Vybavuji si třeba klientku, která měla asi ve 14 letech mozkovou mrtvici (CMP) a byla ochrnutá na 1/2 těla. O rok později na ní nebylo vůbec nic poznat, jen slabý neurologický deficit při vyšetření. Stačí?