Pomôžte
lyža
Už som Vám raz písala, tak teraz trošku podrobnejšie.Mám podozrenie, že moje dcéra experimentuje s drogami. Nasvedčuje tomu jej správanie, čo síce môže byť spôsobené aj pubertou.Hoci máme všetci čištú pokožku ona sa zo dňa na deň celá vysypala červenými vyražkami, ruky, chrbát aj výstih.Naozaj má tú kožu strašnú a vobec jej to neprekáža, ani námá záujem nejak si to liečiť.Keď má pomôcť tak len z donútenia s kopou komentárou.Keď potrebuje niečo ona, vie byť veľmi milá.Nemá žiadne záujmy, iba telka a donekonečna tá istá hudba.Ako som spomínala učí sa veľmi dobre, zmaturovala výborne na gymku, teraz je na VŠ. Radili ste mi opýtať sa na ten problém.Samozrejme som ten problém doma nadhodila a nesledovala neadekvátna reakcia.Obviňovanie mňa, že ju podozrievam, špehujem a neverím jej.Keď idem po niečo do detskej izby okamžite mi je v pätách, ku mobilu sa nemôžem priblížiť.Manžel ju zastáva, on tie problémy nevidí.Pritom ma to nenapadlo zo dňa na deň. Pozorovala som ako sa mení v správaní, stúplo jej sebavedomie a stávala sa arogantná.Začala sa ovešiavať drevenými gorálkami na krku, na rukách.Široké nohavice ťahajúce sa po zemi a zásadne všetko hnedé, pomarančové a rozgajdané.Ani vlasy si nemôže na hladko učesť a byť upravená, hoci nechápem čo ju k tomu vedie.A ponocovanie pri telke, potom si dá na uši volkmen a keď jej ho chcem vypnúť, nikdy ešete nespí.Ale o tretej či štvrtej hodine ráno, to sa mi nezdá.Až keď už toho bolo viac, poskladala som si mozaiku a smerovala mi ku pevitínu.Keď sa na túto tému chcem s ňou rozprávať, na konkrétne otázky nedostanem odpoveď, ale kopa kriku, urážok a vyhážky že odíde z domu.Manžel ma už prosí nech to nechám tak, aby som do nej nevyrývala.Učí sa dobre, netúla sa, keď nie je na intráku, čo robí tam netušíme.Poraďte mám sa len prizerať, nič nehovoriť len obskakovať a tolerovať všetky nálady?Manžel tvrdí že je to puberta a časom to prejde.Ale mne akási materinská intuícia hovorí niečo iné:Bože, kiež by som sa mýlia ja!!!!!!

Odpověděl: Veronika Třasáková
Dobrý den, z Vašeho dopisu cítím, že jste velmi vystrašená a bojíte se o dceru. Ptáte se, zda máte přihlížet tomu, jak se dcera chová, bez zmínky slova. Na to Vám mohu s klidným srdcem odpovědět, že ne. Vy jste rodič a dcera u Vás bydlí, pokud to mám říci takhle tvrdě, takže by měla dodržovat Vaše pravidla a vzájemné dohody, na kterých se shodnete. Je samozřejmé, že si chrání své soukromí, je přecijen dospělá, na druhou stranu její chování k Vám by mělo mít jasně dané hranice, a to i s podporou Vašeho manžela. Co se týče potvrzení užívání drog, je to po internetu těžké říci, jak jsem již říkala minule, ale existuje jedna možnost a tou jsou testy. Samozřejmě není úplně optimální, ale pokud se tak k tomu rozhodnete, doporučovala bych to zkusit nejdříve domluvou s tím ujištěním, že Vám na dceři velice záleží a to, že po ní chcete testy je jen pro Váš klid. Také je vždy dobré promyslet si, jak člověk na výsledek bude reagovat. Co kdyby byl pozitivní? Jak byste reagovala? Co byste udělala? I odpověď Vaší dcery na návrh testování Vám nějaké věci vypoví. Tyto testy lze koupit v lékárně, alespoň v každé větší. Existují 4 druhy podle typu drogy, kdy jeden z nich je multipanel na všechny (opiáty, THC, metamphetaminy jako je pervitin). Cena tohoto multipanelu je kolem 200,-Kč. Její změna ve stylu oblékání může znamenat nějaké zapadnutí do určité skupiny lidí či upozornění na sebe. Mluvila jste o tom, že má sestru, se kterou si rozumí. Co si zkusit promluvit s ní? Držím palce a dejte vědět, jak to dopadlo.