Pro paní Báru Orlíkovou
andilek
Dobrý den, naposledy jsem vam psala okolo 21.11, pamatujete? Odešla jsem ze školy, našla si práci, docela to jde. A Láďa? Když není práci hraje se svým *nejlepším* kamarádem bedny, nebo jsou u nás doma a hulí. Řekla jsem mu, že jestli bude hrát nedám mu žádný peníze na nájem, ale jemu je všechno jedno. Když jsme sami slibuje, prosí, vymlouvá se, že je nemocnej, ale že se bude snažit. Tohle všechno zmizí jakmile přijde kamarád. Jde se do hospody, jakmile se trošku opijou hned ho začne kamarád tahat ať to jdou zkusit, jen za pár korun. Tak jde, za deset minut se cela situace opakuje, když řekne že nechce, že hrát nebude, tak ho přemlouvá tak dlouho dokud se nezvedne. Mají na to vymakanej systém. Láďa dělá že mě objímá a přitom za mýma zádama strká kamarádovi peníze. Je to na zbláznění. Když mu řeknu, že se na něj vykašlu jen se usměje protože ví, že to neudělam. Nemá ani trochu strach. Kdyby radši koupil něco mě a udělal by mi tim radost. Nevím co mám dělat, mě neposlechne a nekoho jinýho taky ne. Prej musí chtít sám. Asi o tom něco ví po tom co už zažil. Ten jeho kamarád je u nás pořád, nedá se to vydržet. Nejsme my dva, ale my tři.Nebo spíš oni dva a já jsem navíc. Ještě jsem se chtěla zeptat jestli nevíte kde bych mohla sehnat film, byl to dokument ČT a jmenoval se Když musíš, tak musíš! Moc bych ho chtela vidět. Děkuji a někdy zase nashledanou

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvam se, ze odpovidam tak pozde, mela jsem ted nejakou dobu dovolenou. Mam dojem, ze se situace pomerne zhorsila od minule - vy jste sice udelala kompromis a misto skoly zvolila praci, abyste vysla priteli vstric, co se tyce vaseho souziti a financi - ovsem tim jste udelala pomerne razantni rozhodnuti ve svem zivote a pritel zadna rozhodnuti ani kompromisy neni schopen udelat. Tak mam nejak pocit, ze zajem situaci nejak resit mate jen vy. Mam za to, ze pritel moc dobre vi, koneckoncu ma za sebou lecbu v komunite, ze sve chovani nemuze omlouvat stylem - ja jsem nemocny, ja za to nemuzu, ja se budu snazit, nic s tim nejde delat, protoze musim chtit, aby s tim slo neco delat... To je pouze manipulace s vami, abyste na nej prestala tlacit a on si mohl delat, co chce a nechal vas do nekonecna cekat na to, az se mu jednou chtit zacne... A to asi nechcete. Ano, musi s tim chtit neco delat, to je pravda - ovsem pokud ho nic netlaci, tak s tim asi nic delat nebude, protoze ho to zatim evidentne bavi a zadne zavazne problemy se na nej nehrnou. Riziko, ze se pri tomhle stylu vrati zpet k tvrdym drogam, neni zanedbatelne, protoze evidentne hodil za hlavu vse, co se naucil v lecbe - nechodil nikam na dolecovani a nerespektuje zasady, ktere by mel clovek dodrzovat po lecbe (napriklad vyhybat se alkoholu a mekkym drogam, rizikovym kamaradum a mistum). Navic, alkohol i hrani automatu jsou veci, kvuli kterym taky rada lidi konci v lecbe - nejsou o nic lepsi nez drogy. Vase vyhruzky nebere vazne, protoze jak sama rikate "vi, ze to stejne neudelam". Vite - aby to zabralo, musela byste to skutecne splnit... a myslet v tom vsem taky na sebe. Myslim, ze si na sebe nakladate prilis a pritel vyuziva toho, ze si to nechate libit. Skoro mam pocit, ze by nebylo od veci se o te situaci zajit nekam poradit - pritel byt s vami nemusi, ted jde hlavne o vas - protoze pokud to bude timhle stylem pokracovat dal, brzo se z toho zblaznite. Nevim, zda jste z Prahy, ale pokud ano, mohla bych vam doporucit Denni stacionar SANANIM, Janovskeho 26, Praha 7, tel 220 80 31 30, kde v utery v podvecer jsou konzultacni hodiny pro rodice, partnery a blizke uzivatelu drog - mohli by vam tam pomoci se v tom trochu zorientovat a mohla byste s odborniky zkonzultovat nejvhodnejsi postup. Ohledne toho filmu - nevim, kde by se to dalo sehnat, ale muzu to zkusit zjistit. A jen na zaver - mam o vas starost, zamyslete se nad tim, jaka jsou plus a minus vaseho vztahu.