jak dal
zelva
Dobrý den, vlastně ani nevím, jak začít... asi někde na začátku. Asi před měsícem přítel zjistil, že jeho sestra s největší pravděpodobností experimentuje s drogami - v jeho podniku si "vypůjčila" pár brček, zavřela se s kamarádem, který je znám svou drogovou minulostí ( prý už jen minulostí ) na dámskou toaletu a po chvilce bez rozloučení zmizela... Kromě dvou kousků brčka v koši se žádný důkaz toho, co se na toaletě odehrálo nenašel. Ale asi po týdnu, když se šla s námi bavit na diskotéku mi připadla jiná oproti jiným podobným večerům. Nedokážu dost ten pocit vysvětlit... prostě byla jiná... Tak mi to nedalo a pozvala jsem ji na posezení a na rovinu se zeptala. Odpovědí mi bylo, že nic nebere, jen to chtěla zkusit. Asi jsem byla naivní, ale uvěřila jsem. Sama jsem si prošla obdobím, kdy jsem chtěla zkusit všechno. Nic jsem tenkrát neřekla ani přítelovi ani její mamince. Byl nějakou dobu klid, ale během Vánoc si našla nového přítele. Bohužel, tento mladý muž je hodně znám na policii za krádeže, všichni ho tam znají jako člověka, který čichá, krade a párkrát seděl. Do školy zatím chodí, nejsou s ní prý ani problémy, má letos maturovat. Jediné problémy má zatím doma - chodí pozdě, tvrdí např. že jí ukradli telefon, ale přitom SIM kartu stále má, stýká se s ( romskou ) partou svého přítele a vodí je do baráku, hádá se s mamkou, když ta si takové návštěvy nepřeje... Její maminka tuší, že se něco děje, sama vyprávěla, že má pocit, že se její dcera začala oblékat jako šlapka, nechodí domů, lže jí... Nejhorší je, že začala vyhrožovat, že dceru vyhodí z bytu, protože se bojí. Klíče jí vzít nechce, kapesné jí prý neomezí... Neví, že její dcera bere drogy. Myslím si totiž, že mi lhala a nebyl to jen experiment a od lidí, kteří nevědí, že je to moje potenciální švagrová slýchám poslední dobou hodně řečí o tom, jak je "povolná" apod. A já nevím, jak oznámit matce, že její vlastní dcera je šlapka a bere drogy?! Mám to sdělovat, dá se to nějak ověřit? Mám jí nechat sledovat? Existuje možnost, jak to řešit a zároveň uchránit mamku před takovou zprávou? Asi vám to přijde dost zmatené, ale to proto, že já sama jsem z toho celkem hodně dost zmatená a asi hloupá, ale najednou nevim, jak dál... Díky moc za radu a pomoc! Krásný den! Alena

Odpověděl: Bára Orlíková
Je pochopitelne, ze v tom mate zmatek a nejste si jista, co by bylo nejlepsi udelat. Jen me napada, ze pokud by to mel nekdo resit, tak je to vas pritel - nikoli vy. Jak jsem pochopila, je to jeho sestra a jde o pripadne predani informaci jeho matce. Nejsem si jista, zda by varianta, ze to sve budouci tchyni budete nejakym zpusobem sdelovat vy, je ta nejvhodnejsi. Je pravdepodobne, podle toho, co popisujete, ze partnerova sestra bere drogy. Na prvnim miste by asi bylo zkusit znovu promluvit se sestrou - mozna, ze kdyby s ni promluvil pritel, ze by zjistil, jak situace vypada. Rikate, ze jeji matka si vsima zmen, ktere se s dcerou deji - mozna i tusi, ze za tim mohou byt i drogy, jen si to nechce pripustit. Nemam pocit, ze by pro ni informace o dcerino uzivani drog byla pak az tak prekvapiva. Zalezi na tom, jak tu informaci podate - nejste si jisti, takze stejne nemuzete rict s urcitosti nic - ale slo by podat informaci ve stylu, ze jste si vsimli, ze se se sestrou/jeji dcerou neco deje a ze mate podezreni na uzivani drog... - a nasmerovat tak jeji uvazovani o problemu a pripadne reseni situace. Ale jevi se mi jako vhodnejsi nejprve zkusit promluvit znovu se sestrou pritele, nez to resit nejdriv s jeji matkou. ale - Pokud by se problem nejak resil, tak se to, obavam se, neobejde stejne bez toho, aby o tom matka vedela - vzhledem k tomu, ze u ni dcera zije a matka ji zivi. S tim, ze pouhe oznameni informace jeste situaci nijak neresi - jen je zrejmejsi o co jde a da se lepe najit nejaka odborna pomoc, nez kdyz nikdo nevi, o co se jedna - to se pak pomaha tezko. Sledovanim partnerovy sestry take nic nevyresite - neziskate tim zadne moc nove informace, ktere by vedly k tomu, jak sestre efektivneji pomoci (o coz, jak se domnivam, jde). Maminka pritele si se situaci zjevne take nevi rady - podle tech protichudnych tvrzeni, ktere popisujete - na jedne strane ji chce vyhodit z domu, na druhe strane ji nechce sebrat klice ani snizit kapesne... (i kdyz, s tim vyhozenim z domova v pravem slova smyslu by to v tuto chvili z mnoha duvodu pravne dost neproveditelne). No, situace je pomerne komplikovana, nez abychom to byli schopni vyresit takhle pres internet - take existuje varianta, ze byste mohli s pritelem postup konzultovat s nekym z odborniku osobne, coz by mi prislo jako adekvatnejsi nez takto slozitou situaci resit pres dotazy na teto poradne. Kdybyste mi napsala, odkud jste, tak bych vam mohla zkusit nekoho z kolegu doporucit. Zvazte to a kdyztak znovu napiste. Zatim preji hodne stesti.