kamaradka v nesnazich
Iachem
Dobry den predem se vam predstavim jmenuji se Miluse a potrebovala bych od vas poradit v souvislosti s mou nejlepsi kamaradkou.Kdyz ji bylo 14 let stalo se to co si dodnes vycitam.Ja a moje kamaradka Gabriela jsme takzvane vzaly roha z domova ach ta puberta,nas utek a dobrodruzstvi se odehraval v Praze kde jsem Gabinku nechala zhruba 3 hodiny bez dozoru s neznamou partou kterou jsem ani ja poznet nestacila Bohudik.Bohuzel Gabinka ano behem tech tri hodin si nechala aplikovat nitrozilne prvitin........to byla ta rana ktere do dnes predevsim ona lituje.Po uolinuti zhruba 8 let zacal rapidne hubnout musim dodat ze zivot ji daval jeste mnohdy ruzne prilezitosti a zacala kourit Konopi pry mela aspon chut k jidlu ovsem jeji matka ktera ji podporovala(je to osoba velmi zvlastnich nazoru ona sama velmi pije alkohol a kouri obcas Hasis)dosla k nazoru ze Konopi je posledni dobou financne narocna zalezitost a mila Gabinka zacala popijet vino takovim zpusobem ze jsem snad ani chlapa nevidela tak rychle vypit pivo na ex.Tady v te dobe se zacal projevovat hlavni problem Gabinka zezloutla nyni vazi 35kg pri vysce 165 a menstruaci jiz nemela nekolik let donutila jsem ji jit k lekari kde ji rekl doktor diagnozu HepatitisD Gabinka se pred vanoci upila opravdu az na nemocenske luzko.Kdyz jsem se to dozvedela okamzite jsem za ni jela lekar mi rekl,ze je po transfuzi krve a ze malem umrela nyni se stala cekatelkou na transplantaci jater ovsem je tomu tri dny co ji pustil lekar domu do pece matky.Musi k teto osobe podotknout ze ji davam za vinu nadale sebeniceni Gabriely.Kdyz jsem ji navstivila vcera opet mne sice pozvala dal byla jsem v soku jelikoz v mistnosti naprosto nehygienicke kde kocka slapala Gabince rovnou do jidla polozeneho na zemi vedle madrace na ni lezici Gabinka citila jsem ve vzduchu hnusny vypar alkoholu a tam mi hned jeji matka nabizela vino s tim ze Gabka samozrejmne nepije pry¨ji chce koupit konopi protoze ma na nej chut.Poradte mi prosim co mohu udelat pro to aby mam kamaradka se vubec dane transplantace dozila.Musim dodat ze Gabinka v jejich 25 letech je na matku velmi ale velmi fiksovana a ja ziji s manzelem ktery v lete kdyz jsem Gabku vzala k nam uz ani nema zajem ji jet navstivit prave kvuli jeji matce ktere ja uz nemohu prijit na jmeno.Dekuji predem za vami danu radu s pozdravem

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, v první ředě musí stát o pomoc vaše kamarádka, protože jinak s tím těžko něco uděláte. Kamarádka se situaci nijak zvlášť nebrání, alespoň tak jsem to vnímal z vašeho dotazu. Těžko jí nutit hledat problém tam, kde ona ho nevidí. Jinak mě moc nenapadá, co vám poradit. Snad kromě toho promluvit s lékařem, který ji má v péči - ale myslím, že i tam jsou možnosti omezené. Nejspíš nebude vědět taky moc co s tím. Trochu si říkám, jestli si kladete nějakou vinu v souvislosti s tou injekční aplikací pervitinu před 8 lety. Použití slov jako nechala bez dozoru, ... víte, myslím, že se k tomu kamarádka rozhodla sama. Nemůžeme člověka ochránit před jím samým. To samé platí i pro užívání návykových látek. Kamarádka ví, že má abstinovat. Doma asi není pro abstinenci právě podnětné prostředí, na druhé straně, ví co má dělat. A nevím, jestli v tomhle ohledu stojí o nějakou pomoc. Víte - já rozumím, že chcete kamarádku zachránit, na druhé straně - pokud je její zdravotní stav opravdu tak vážný, tak i prognoza není asi moc dobrá. Kamarádka se s tím v první řadě musí porovnat sama a udělat to co sama považuje za nejlepší. Na vašem místě bych asi doporučil být jí nablízku a pomoci jí, když bude třeba a ona bude chtít. Dosti často lidé, kteří jsou na tom jako ona potřebují, aby se s nimi tu a tam někdo uviděl a povídal si s nimi, podpořil je. A mnohdy jim to docela stačí. Držím palce a přeji spoustu trpělivosti. :-)