Podozrenie
lyža
Najprv chcem veľmi pekne poďakovať za porozumenie, a odpoveď na moju stručnú otázku. Nemala som odvahu napísať viac,ale teraz som sa odhodlala.Zmeu v správaní dcéry som spozorovala pred 2 rokmi.Bol to aj kritický vek 17 rokov.Začala byť akási popudlivá, keď som od nej požadovala pomoc pri domácich prácach, často bývala nevrlá,smutná nič ju nebavilo.Začala sa inak obliekať, široké novice, ťahajúce sa po zemi, ovešaná drevenými gorálkami, taštička na zadku.Zmenila názory na život.Na chrbte sa celá vysypala červenými vyrážkami. Ja viem, že aj puberta deti mení, veď som tým prešla sama.Ale ako mama som mala furt akýsi zvláštny pocit , že niečo nie je v poriadku.Rozprávala som sa s manželom, tvrdil, že zbytočne podozrievam.Mala porozkladané v kuchyni zošity, učila sa z nich a ja som pri pití kávy, len tak v nich listovala.Na poslednej strane , kde si písala všeličo ako sme to robili všetci keď sme sa na hodine nudili som našla texty pesničky " Po prvom užití život ťa víta, nekonečnú rokoš telo si pýta, po druhom užití... Potom slová telo si pýta, pýta, pýta.Svine drogy - skapem.Urobte z tohto bahna svet a my prestaneme brať fet.Samozrejme som sa na to spýtala.Povedala, že to píše len tak, že s drogami nemala nikdy nič spoločné ani žiadne skúsenosti.Keď sme sa k tomu niekedy vrátili, vždy popierala takéto skúsenosti.So školu problémy nemala, nevymeškala ani hodinu, je veľmi zodpovedná voči povinnostiam.V škole ju hodnotili ako veľmi šikovnú, komunikatívnu, vždy usmiatu.Zmaturovala výborne, urobila vodičský, príjmačky na VŠ ,kde teraz študuje. Teraz sa učí doma na skúšky.Len čo vojdem do jej izby a ona tam nie je hneď mi je v patách.Stráži mobil, lebo raz som ho len preložila a hned bolo zle čo sa ho dotýkam.Máme aj druhú staršiu dcéru aj tá študuje,rozumejú si dobre, keď som túto tému rozoberala s ňou, tiež ma vysmiala, že si namýšľam.Kiež by ma moja intuícia na celej čiare klamala.Ďakujem za pochopenie a určite sa ešte ozvem.Všetkých pozdravujem, máte krásnu prácu, pomáhate ľudom, ktorý to naozaj potrebujú.Vaše riadky by malo čítať veľa ľudí, hlavne rodičov, ktorí ani netušia, ako blízko číha na naše deti nebezpečenstvo zvané droga.Naša generácia je v tomto poznaní pozadu.Nevedia ako droga pôsobí, nevšimnú si príznaky, pripíšu to puberte a keď na niečo prídu je neskoro.A pritom stačí počúvať študentou cestou zo školy.Zajtra je ťažký deň, musím zohnať dáke piko aby som to prežil...

Odpověděl: Veronika Třasáková
Dobrý den, chápu, že Vás změna chování Vaší dcery vystrašila, přestože nemusí znamenat, že má problém s drogami. Z vašeho dotazu vyplývá, že i její sestra se Vám to pokusila vyvrátit, stejně tak i manžel. Musí to být těžké být na to sama, ale možná se obáváte víc než musíte. Typické změny při počátečních problémech s drogami jsou sice změny v chování, ale také změny ve školní docházce, zhoršené známky, rapidní změny v chování - agrese, podrážděnost, nespavost či naopak vysoká unavenost. Další možné změny v chování a také možné reakce na ně, kontakty na různá zařízení a další informace o drogách naleznete na stránkách www.odrogach.cz, které mají jednu svou část specielně věnovanou rodičům. Samozřejmě nabízím i další kontakt se mnou či možnost individuálního sezení zde u nás (telefon 283 872 186), pokud jste z Prahy či blízkého okolí. Také si možná můžete zkusit ještě jednou o Vašich pocitech promluvit s dcerou či s někým z Vašeho blízkého okolí.? Budu ráda, když dáte vědět, jak se daří. Přeji hodně úspěchů