Paranoidní stavy
Marcela
Dobrý den, mám trochu komplexnější dotaz. Nedávno jsem se dozvěděla, že můj manžel cca půl roku užívá/užíval pervitin. Těžko ho uhlídám, takže netuším, jak na to byl do vánoc, nicméně před vánocemi se zhroutil. Teď je doma, má brát Neurol, nebere ho. K psychiatrovi ho nemůžu dostat, ale už je to nutné. Rozvinula se u něj dost silná paranoia, nejen vůči okolí, ale i vůči mně. Celá situace se takhle dost těžko popisuje. Potřebovala bych od někoho poradit, sama už nevim, co delat, jestli bere nebo nebere, jak se mam k nemu chovat. Jestli mu ještě můžu pomoci. Poradíte mi, kam se obrátit? S kým bych to mohla prohovořit?

Odpověděl: Jakub Minařík
Podle toho, co píšete, bere pervitin dál a nebo se u něj rozbíhá psychotická porucha. Je dost pravděpodobné, že se to samo nevylepší. A pokud je paranoidní dost, tak se může stát, že ztrátí kontakt s realitou a provede nějakou pitomost. Tohle je na hospitalizaci na psychiatrii. Na vašem místě bych zašel za vaším, resp. jeho praktickým lékařem, situaci mu popsal a požádal ho, jestli by vám nepomohl ho odtransportovat do léčebny. Pokud je paranoidní dost, mohlo by se stát, že napadne vás nebo někoho jiného. Kdyby se stav náhle zhoršil, tak neváhejte, zavolejte záchranku. Oni si s ním poradí. Nemusíte jim ani do telefonu moc říkat, že manžel bere - myslím, že celkem postačí, když jim vylíčíte, že je paranoidní a má brát léky, které nebere a že máte strach, protože všude vidí nepřátele, včetně vás. P.s. Doporučoval bych na vašem místě opatrnost. Zkuste se držet zpátky, moc mu tu psychiatrii nelíčit, buďte opatrná, snažte se zůstat v klidu a trpělivě s ním rozmlouvejte. Kdybyste se cítila ohrožená, vezměte nohy na ramena a zavolejte záchranku.