Opiáty
Alena
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Mám sestru závislou na lécích, stále se pokouší dostat se z toho, ale nedaří se jí to. Začalo to asi před 6 lety, měla problémy se zubama a lékař jí předepsal tramal. Ty problémy trvaly dlouho, asi 3 měsíce, měla záněty nervů a ten tramal začala užívat pravidelně a bohužel už u toho zůstalo. Během loňského roku 8 x ! přestala, vydržela vždy asi tak měsíc a zase začala. Hrozně bych jí chtěla pomoct, ona je vážně hodná a jsem jí za moc vděčná. Když mi bylo 10 tak se nám zabili rodiče v autě a ona odešla z vysoké školy a šla do práce aby se o mě mohla postarat. I teď mi pomáhá finančně i jinak, abych mohla studovat a dělá pro mě co může, tak bych jí taky ráda pomohla. Teď přestala brát tramal, ale protože jí je zle, tak začala brát codein ( lék na kašel ), 3 tablety denně. Pak řekla, že jí je po něm špatně a stejně prý nemůže spát, tak zkusila ještě diolan a kodynal, ale se stejným výsledkem. Takže ode dneška se rozhodla, že už nic brát nebude a že to vydrží. Prý to už zná, bude to prý trvat 9 dní, než se jí uleví, mohla bych jí v tom odabstinování se nějak pomoci. Je jí vážně zle, celou noc chodila a ráno než odešla do práce, tak zvracela a hrozně se potila a třásly se jí ruce. Včera jsme si o tom spolu promluvily, řekla, že tentokrát už by to chtěla vydržet, ale že mi nechce nic slibovat, aby mě nezklamala. Já už se na to nemůžu dívat, co bych pro ni mohla udělat? Ona chce spolupracovat a chce se z toho dostat, jen to prostě neumí. Poradíte nám jak na to? Moc děkuji za odpověď a přeji hezký den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, abstinování od léků není vůbec jednoduché a většinou trvá dost dlouho. Nepíšete jestli sestra všechny ty pokusy prováděla pod vedením lékaře, spíš to na mě působí jako že ne. Myslím, že by bylo dobré jí přesvědčit, že nemusí celou tu věc zvládnout sama. Nevím, kdo jí předepisuje všechny ty léky, ale ten by měl také korigovat to, jak je sestra vysazuje a pomoci jí při všech problémech, které se při tom vyskytnou. Rozhodně není dobré chtít zvládat takové věci sama. Také mě napadá, že by pro ni mohla být pomoc, kdyby si s Vámi společně udělala nějaký plán toho, jak bude léky vysazovat (po dohodě s lékařem), co bude dělat, když nastane taková a taková situace atd. Vy byste jí pak mohla pomoci takový plán dodržet v době, kdy už třeba sama bude ztrácet odhodlání. Především si ale opravdu myslím, že by měla sestra všechno lépe konzultovat s lékařem, případně ho i změnit, jestli ten současný nevyhovuje.