příznaky
FRK
Dobrý den, mám podezření, že moje dobrá kamarádka jede v perníku. Řekl mi to kámoš, kterej ji viděl a má stejnou zkušenost za sebou. Ta holka nepije alkohol ani nekouří, přesto za poslední rok strašně zhubla,až extrémě. Čas od času má stavy kdy mluví hrozně rychle a mele pátý přes devátý.Navíc má nepřirozeně zažloutlý dlaně a fleky na rukou, což je podle toho kamaráda jasnej symptom perníku. Taky mi to příjde, že vůbec nejí, přesto má vždy spoustu energie, která by ji přitom měla nejspíš chybět. Vždycky když se snažim na tohle téma navázat debatu tak se hrozně urazí a řiká že je ji líto že dám na pomluvy, prej nic nebere a je to nesmysl, ale já už si myslím něco jinýho. Jinak deprese, stihomam a sebevražedný sklony u ni nepozoruju. Můžete poradit jakým způsobem navázaz řeč na tohle téma? Případně potvrdit či vyvrátit ty fleky na rukou a zažloutlý dlaně jako znaky užívání? děkuju za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to je těžké, když se kamarádka na tohle téma nechce bavit, tak ji těžko můžete nutit. Myslím, že by bylo dobré dát jí najevo, že o ni máte strach a neodsuzujete ji, a proto že se jí ptáte. A taky by měla vědět, jestli jste ochotná jí naslouchat, kdyby náhodou měla potřebu se později se vším svěřit. Jinak asi nemá smysl se jí dokola ptát. Co se týče těch fleků a zažloutlých dlaní, nikdy jsem o tom neslyšela ve spojení s pervitinem, ale to zas tak nic neznamená. Spíš bych přemýšlela třeba nad žloutenkou, kterou má taky spousta uživatelů, ale o tom by snad kamarádka věděla. Když Váš kamarád říká, že takové příznaky ve vztahu k pervitinu zná, tak je to asi možné. Ostatní co popisujete – hubnutí, energie…- ukazuje opravdu na možnost pervitinu. Pak mě ale ještě napadá jiná varianta – nejí, hubne a má dost energie…takhle se projevují i problémy s příjmem potravy, tedy konkrétně anorexie. Lidé, kteří jí trpí kupodivu i přes velký úbytek váhy mají strašně energie, kolikrát aktivně a houževnatě sportují atd. Takže možností je víc, ale pravdu Vám řekne asi jen ona. Zkuste tedy získat její důvěru tak, aby věděla, že jakmile se už začne cítit špatně může se na Vás obrátit.