xxx
Dobrý den, mám celkem velký problém. Můj kamarád bere pervitin. Ze začátku si dal jen jednou za čas, třeba na nějakých akcích. Později si začal dávat obden. Když jsem se to dozvěděla, hned jsem mu to rozmlouvala, ale nemělo to cenu. Má ve mě důvěru a tak se mnou mluví i ve chvílích kdy je pod pikem i když není. Teď mě ale požádal o pomoc. Už sám s tím chce přestat a neví jak. Ví že jsem si dřív psala s lidma z poradny a tak mi řekl jestli se nezeptám jak toho nechat. Doufám že to že chce přestat sám od sebe je 1. dobrý krok. Nechce ale odbornou pomoc, prostě někomu se přiznat. A tak se chci zeptat jestli pro něj já nebo i on sám pro sebe může něco udělat. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
No, nejlepsi se mi jevi reseni, ze kamaradovi nabidnete, aby nam napsal sam. Muze se nam sverit s tim, co ho trapi a nikdo z nas ho nebude soudit za to, ze bere pervitin, z toho nemusi mit obavy - od toho tady koneckoncu nejsme, jsme tu proto, abychom mu poskytli nejakou podporu nebo poradili, co a jak. Je pak jen na nem, zda se podle nejakych doporuceni nebo rad zachova. Prijde mi to lepsi, nez kontakt zprostredkovany pres vas - je to pro vas zbytecna zatez a pomoc kamaradovi by bylo vyhodnejsi poskytnout primo. Pokud by chtel, muze se obratit na nejake kontaktni centrum - odborna pomoc neni o tom, ze by ho nekdo okamzite nutil nastoupit do lecby, ale o tom zvazit mozne varianty, zorientovat se v tom, co by se dalo delat, podporit ho v rozhodovani o zmene a motivovat ho k tomu, aby prestal, pokud by prestat chtel. Nemusi se obavat, ze jakmile nekam prijde, bude se s nim jednat jako s fetakem a s nekym, kdo se bud pujde lecit nebo nic. Ale kamarad se k tomu musi rozhodnout sam. Vy pro nej muzte udelat to, ze ted mu zprostredkujete informace o moznem zpusobu pomoci - muze napsat sem, muze se zajit poradit do kontaktniho centra,... - vic moc udelat nemuzete. Jen na okraj - Podle toho, co pisete ve skryte poznamce, se uprimne kamaradovi zas az tak traumaticky zazitek nestal - pokud by se jednalo o predavkovani, pravdepodobne by skoncil s toxickou psychozou nebo v bezvedomi, coz se mu, zda se, nestalo. Navic reakce kamarada na tuto zkusenost neni prilis prakticka - pervitin se sliznici vstreba behem par minut a postupem, ktery kamarad zvolil pri nastupu ucinku, toho uz opravdu moc nezmuzete. Preji vam hodne stesti a neprepinejte sve sily. Kamarad to nejak zvladne a rozhodnuti, jak a kdy, je jen na nem.