Eliška
Musím se vratit zpět k tomu dotazu, myslela jsem tím jestli se může nakazit, když mi dělá oralní sex... a jaká je pravděpodonost, že se nakazí při styku bez kondomu? Může se žloutenka C vyléčit úplně, aby nezůstaly nějaké následky? Co děti? Nakazila jsem se úplně zbytečně a chci mít normální život, ale tu nemoc jsem přijmula aniž bych litovala nebo přemýšlela proč, teď mě jen zajímá to abych byla zdravá a nikoho nenakazila. Omlouám se jestli moc otravuju, ale doktorky se zeptat nemůžu, je taková odtažitá a všechny řadí do jednoho pytle, myslím, že doktor pacient by měli mít dobrý vztah, ale já k ní chodim s obavami a odchazím s ještě většími... Děkuju za odpověd mějte se hezky Eliška

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslela jsem si, že Vás asi zajímalo tohle, ale ten dotaz byl trochu nejasně formulovaný, tak se omlouvám :) S tím orální sexem obráceně je to podobně, i když riziko o něco větší. Ale zase, musel by mít nějaké poranění v ústech. Nicméně poševní sekret obsahuje přeci jen dostatečnou dávku viru k nákaze, takže to není úplně bezpečné. Co se týče styku bez kondomu, ten bych rozhodně nedoporučovala, tam je pravděpodobnost dost vysoká, i když procenta Vám neřeknu. Je to ale jeden z hlavních způsobů nákazy, vedle společných injekčních jehel. Takže jestli nechcete partnera nakazit, tak určitě zůstat u kondomu. A ještě k té léčbě - žloutenku typu C je možné vyléčit úplně a to tzv. interferonem. Jde o dlouhodobou léčbu, cca na půl roku a předpokladem je úplná abstinence od drog. Pokud chcete mít zdravé děti a žít s partnerem bez neustálých obav, určitě bych Vám to doporučovala, procentuální úspěšnost je celkem vysoká. Céčko se totiž přenáší i z matky na dítě, i když dnes se tomu dá už ve většině případů zabránit, ale zase za cenu dalších komplikací. Jestli si nemůžete promluvit s doktorkou otevřeně o Vašich obavách, můžu Vám dát jiný kontakt, tedy pokud bydlíte v Praze nebo okolí, nebo se pokusit sehnat nějaký i v jiném kraji. Jen napište, kde by to mělo být a pokusíme se najít nějakého specialistu, u kterého byste eventuelně mohla projít i interferonovou léčbou. S pozdravem Jana Justinová