delfín
Dobrý den, před několika dny jsem se dozvěděla tyto informace o svém 17-letém příteli: - od 12 let kouří trávu - od 13 let šňupal pervitin - v době, kdy mu bylo 14 - 16 let si pervitin píchal - k tomu bral extázi, LSD, lysohlávky ... a kdo ví co ještě, používá výrazy jako "výlet", "papír","trip" - nepíchá si od května 2004 - v současnosti kouří trávu a cigarety - pije hodně kávy (turka), tak tři a více hrnky denně - moc nejí, spíš pije. Kontaktuji Vás proto, že s drogami mám minimální zkušenosti (loni na podzim jsme s kamarádkami zkusily kouřit trávu, jen tak ze zvědavosti) a nejsem závislá na návykových látkách. O světě drog jsem slýchala v médiích a četla pár článků. Teď se mě dotýká osobně. Přítele miluji a stojím o to, aby byl součástí mého života. Jsem starší než on. Nevím, jak se zachovat a proto potřebuji poradit. To o čem přemýšlím, je to, jak ho drogová závislost poškodila zdravotně. Od něj vím, že byl hodně hubený 56 kg na cca 180 cm, současnosti váží 65 kg. Všimla jsem si tohoto: zapomínání myšlenky uprostřed věty, nepamatování si, roztěkanost, nesoustředěnost - prý se to lepší. Ochrnutí malíčku. Nepoužíval čisté jehly. Neví jestli nemá AIDS, žloutenku. Přemýšlí o tom, jestli bude moci mít děti. Za období, kdy si píchal drogy, se nemá rád. Nežije ve funkční rodině, resp. je v evidenci DD a žije u pěstounské rodiny. Rodina o drogách neví. Případné prozrazení toho, že bral drogy mého přítele děsí. Domnívám se, že ho také děsný míra poškození jeho zdraví. Plnoletý bude letos v červnu. Měl problémy s kriminalitou - vykrádání chat. Řešilo se u soudu, dostal asi 14 denní podmínku. Prosím o radu a předem moc děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Je zakonite, ze vas tyto informace znepokojuji. Nepisete, zda pritel prestal s drogami zcela sam nebo mel nejakou, byt ambulantni odbornou pomoc, na kterou by se pripadne i ted mohl obratit. Neni tak uplne podstatne, co vse za drogy vyzkousel, ale jak dlouho abstinuje a jake dusledky uzivani drog - abstinuje tedy v tuhle chvili temer tri cvrte roku a o dusledcich, predevsim zdravotnich, toho moc nevime. Myslim, ze by v tuto chvili bylo docela fajn, kdyby o techto vecech mohl mluvit s nekym z odborniku - obvykle za uzivanim drog vezi mnohem hlubsi potize, ve kterych by mu psychoterapeut mohl pomoci se zorientovat a snizit tim riziko, ze by se k drogam mohl vratit. Nejde o lecbu ze zavislosti, ta v tomhle pripad ejiz neni potreba, pouze o nejakou ambulantni pomoc a o to, aby mel nejakou odbornou podporu - vy vsechno zvladnout nemuzete, jako partnerka mu nemuzete delat "psychologa". Navic jestli jeho rodinna situace je takova, jak popisujete, a obava se o problemu zminit svym pestounskym rodicum. Myslim, ze by pro nej bylo mnohem bezpecnejsi, pokud by se vyhnul i koureni marihuany - jednak je tu o neco malo vetsi riziko, ze by ho to mohlo dovest zpatky k "tvrdym drogam", nez kdyby bastinoval i od konopnych drog a jednak jeho psychicke potize, ktere pozorujete (roztekanost, nesoustredenost, spatna pamet), mohou souviset prave s uzivanim marihuany. I kdyz muze to byt i dusledek predchoziho brani drog, ale pokud bude kourit travu, tak se to bude zlapsovat velmi pomalu, pokud vubec. To, ze neji (jestli to dobre chapu - nema chut k jidlu), tak by to mohlo ukazovat na nejake zdravotni problemy. Piti vetsiho mnozstvi kavy myslim na nejaky problem neukazuje. Nutne by si mel ale nechat udelat testy na HIV a hepatitidy (zloutenky) - drogy nemusely zanechat zadne zdravotni nasledky, ale mohly. Na to, zda bude moci mit deti, by predchozi uzivani drog nemelo mit vliv. Na to bude mit spis vliv jeho soucasne uzivani marihuany - pri intenzivnim uzivani konopnych drog se muze stat, ze nastane problem s erekci a take se uvadi, ze konopne drogy snizuji pohyblivost spermii. Ale pri vysazeni marihuany se obvykle vse vraci do normalu, takze nemusite mit obavy - tak jako tak je vase uvazovani o tomto myslim ponekud predcasne. Ohledne jeho kriminalnich potizi - podminky na 14 dni se skutecne nedavaji, takze asi za kradeze nasledoval jiny trest - pokud to byla podminka, tak byla lhuta jiste delsi (min. 6 mesicu). Po uplynuti teto lhuty, pokud v podmince nic neprovede, by mel byt vymazan zaznam o podmince z trestniho rejstriku, takze by pak nemel mit problem napr. sehnat praci (coz by se zaznamem v rejstriku jiste mel). Pokud jeho trestna cinnost souvisela pouze s obstaranim penez na drogy, neni treba se prilis obavat, ze se to bude opakovat, pokud abstinuje. Takze nyni je myslim prioritou, aby si nechal udelat testy na HIV a hepatitidy, ovsem nejlepe kdyby absolvoval komplexni vysetreni. Protoze pokud se nakazil nekterou z infekcnich chorob, jste pochopitelne ohrozena i vy, pokud spolu sexualne zijete (dokud nebudete mit jistotu, ze je vse ok, doporucuji vrele pouzivat kondom). Kdyz mi napisete odkud jste, mohla bych vam doporucit nekoho z lekaru, ktery by vysetreni udelal. Predpokladam, ze by se priteli asi nechtelo jit na testy ke svemu obvodnimu lekari. Takze kdyz byste potrebovala nejake nabizene kontakty (psychoterapeut, lekar kvuli testum), tak napiste. zatim preji vam i priteli hodne stesti.