Bára Orlíkvoá
Matka
Tak se Vám zase musím svěřit…dnes ten den začíná hrozně.Dcera Veronika mi asi v půl sedmé ráno přivezla psa,prý si ho tu na pár dnů nechá.Vypadala hrozně ztrhaně…kruhy pod očima,vlasy ledabyle stažené do culíku,rozmazaná řasenka,vyhublá…Takovou jí neznám.Má rozbitý předek auta,prý nabourala do sloupu,takže po mně chtěla peníze na opravu,a když jsem jí sdělila,že ode mě už žádné peníze neuvidí,byla zlá.Křičela,že není normální,když už jí nechci půjčit ani na opravu auta a prý stejně jenom rozhazuji tátovo peníze a sama mám práci k ničemu.Co jsem zatím viděla,bylo to,že manželovo peníze rozhazuje jenom ona za drahé oblečení,kosmetiku a drogy a taky jsem jí to řekla..Byla jsem na ní hodně tvrdá.Naštvala se,hodila po mně klíče od domu a odjela.Už toho mám plné zuby.Takhle zlá na mě nikdy nebyla.Moje druhá dcera Adéla(je jí 18 let) a začala mi vyčítat,že jsem Verču vyhodila.Pořád se jí to snažím vysvětlit,ale neposlouchá..Obě jsou proti mně a já chci přitom jenom pomoct.Jsou mé nevlastní dcery,jejich matka zemřela a já s nimi žiji už skoro 16 let.Dřív jsme si hodně rozuměli,podnikali jsme výlety,brali mě jako vlastní mámu,ale teď když jsou dospělé, mi čím dál častěji dávají najevo,že jsem nevlastní…co dělám špatně?vždy jsem se snažila být dobrá matka,hodně se o ně zajímala…asi to nestačilo,když jsem si ani nevšimla závislosti Veroniky:-(.Navíc mám strach i o Adélu,protože se setrou chodí na různé párty,tak aby se také do něčeho nezamotala.Jsou si hodně blízké,vždycky drželi spolu,ale Veronika byla vždycky taková divočejší,hyperaktivní ...Byla bych ráda,kdyby jí Adéla domluvila,na ní by dala víc,ale zase nechci aby jí z toho za každou cenu tahala,mohla by do toho spadnout taky..Každopádně mám teď v hlavě docela zmatek,teď si beru v práci dovolenou,tak snad si to nějak srovnám. Zatím se mějte krásně,ještě dám vědět ,jak to všechno pokračuje.

Odpověděl: Bára Orlíková
Vidim, ze situace se zatim nijak neuklidnila. To, jak Veronika vypada i jeji chovani jsou ovsem zpusobene uzivanim pervitinu - samozrejme, ze pokud jste ji odmitla dat penize, chovala se tak jak popisujete. Coz je bohuzel docela predvidatelne a obvykle, pokud se jedna o zavislost na drogach. Nrzute je, ze v takovych vypjatych situacich clovek saha i k tomu, ze kdyz se nedomuze sveho nebo je bezmocny a zoufaly, tak zacne davat rany pod pas - stejne jako jste to ted zazila - prvni variantu ze strany Veroniky, druhou variantu ze strany Adely. Mladsi dcera haji svou sestru proti vam, a neni schopna pripustit, ze ma Veronika problem a ze se ji neda pomoct jinak, nez ze si prostrednictvim toho, ze bude zit sama za sebe, uvedomi, ze ten problem skutecne ma a zacne ho nejak resit. Adela mozna tusi, ze na tom Veronika neni dobre a sama je ze situace nestastna a nevi, jak ji resit - a obvinuje vas, ze to neresite spravne... Ovsem to jeste neznamena, ze je to pravda, ze to neresite spravne. A ze jste na to neprisla driv - malokdo na to u svych deti prijde driv nez vy - navic jste to tusila, snazila se s dcerou mluvit a dcera se podezreni branila. Sebeobvinovanim clovek nicemu nepomuze. Kdyz je problem v jakemkoli vztahu, nikdy za to nemuze bezvyhradne jedna strana. Myslim, ze by skutecne bylo nejlepsi, abyste se zasla osobne poradit do toho kontaktniho centra, protoze situace je natolik slozita, ze takhle pres internet toho moc nezmuzeme. Zkuste se tam domluvit na nejakem setkani a uvidite. Zatim preji hodne stesti a myslete take na sebe. A jsou veci, ktere se silou urvat nedaji a kdy je lepsi si rict o pomoc driv nez bude pozde.