Dcera si píchá pervitin
Matka
Dobrý večer,moje skoro devatenáctiletá nevlastní dcera bere nitrožilně pervitin.Prý už asi rok,ale já jsem to zjistila až před týdnem.Když dceru vyhodili ze školy za časté absence,měla jsem podezření,ale dcerka mi to všechno popřela a dost jsem se pohádali.Nakonec jsem jí uvěřila,že nic nebere a omluvila jsem se jí.Našli jsme jí přes známost dobrou práci,myslela jsem si,že je vše v pořádku.Nějaký čas bydlela u přítele,který se mi sice nezdál,ale nikdy by mě nenapadlo,že s ním moje dcera bere drogy.Asi před měsícem se k nám znovu nastěhovala.Často celou noc nespala a byla hodně náladová.Z táty jenom tahala peníze,přitom má svůj vlastní plat,z kterého si neplatí jídlo,vodu,plyn prostě nic..Začla sem být znovu podezřívavá,ale potvrdilo se mi to až před týdnem,když jsem u ní v mikině našla použitou jehlu.Když jsem s tím za ní přišla,byla na mě zlá,hodně jsme se pohádali a nakonec se přiznala.Prý si asi půl roku píchá a dřív "jen" šňupala.Slíbila,že toho nechá,ale druhý den přišla domů sfetovaná.Chtěla jsem jí zařídit léčení,zajít s ní do Káčka,ale vyběhla na mě s tím,že žádnou pomoc nepotřebuje,že není žádný zádný závislák ,a ať se nestarám.Zase celou noc nespala,pouštěla si nahlas rádio,pobíhala po domě..Její otec je pořád v práci a nemá čas,když jsem mu to oznámila,řekl že si s ní promluví a pořád nic.Na Štedrý večer byla kupodivu čistá,ale já si to vůbec neužila a navíc mažel dělal jakoby nic.Včera jsem jí teda znovu řekla,že jsem ochotná jí pomoc,třeba jí zařídit léčení,ale jestli hodlá pořád brát,bude se muset odstěhovat z domu.Řekla,že přestane,ale na žádné léčení nechce.Dnes večer se vrátila z práce,přišla za mnou do kuchyně a prohlásila,že teda zítra vypadne,a že už toho má plné zuby.To teda nevím čeho má plné zuby,když jí všechno platíme,utrácí tisíce za oblečení a určitě i za pervitin.Je mi to líto,pořád brečím,nechci aby moje dcerka skončila sfetovaná někde na ulici.Když jsem se jí ptala kde bude bydlet,odsekla ať se o to nestarám,a že ona taky sama pořádně neví.Začla si balit svoje věci i nějaký nábytek,všechno je teď v hale přede dveřmi.Když přišel manžel,prosila ho o pět tisíc,prý na zařízení do nového bytu.Manželovi jsem hned zatrhla jí něco půjčovat.A ona ho začla štvát proti mě,že všechno přeháním a chci jí odsud vyhnat.Manžel nic neřekl a šel si lehnout. Takže ona chce brát,nechce s tím skončit.Já jí ale nechci ztratit,udělala jsem dobře,když jsem jí řekla,ať vypadne??Co ještě mohu dělat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Chapu, ze jste v obtizne situaci a ze si delate vycitky, zda jste to ci ono udelala spravne. Nicmene, mam za to, ze to, co jste udelala, je jediny rozumny krok, ktery jste udelat mohla. Pokud by dcera zustala, byla byste za cas velmi vycerpana - a nepomohlo by to ani vam ani dceri. Vycerpalo by vas to nejen psychicky, protoze byste mela tendenci ji stale sledovat a kontrolovat a presvedcovat ji, aby s tim neco udelala, byla byste s ni v kazdodennim kontaktu a musela byste venovat pozornost vsem jejim uletum a rozladam zpusobenym uzivanim drogy. Take by vas to zrejme za cas zruinovalo i financne, protoze clovek na drogach nebere moc ohled na to, ze by mel neco prispet na domacnost a dozaduje se samozrejme dalsich a dalsich penez - dceri to nedochazi a pokud ji budete vy nebo manzel penize poskytovat dal a dal, tak toho bude jen dal a dal vyuzivat. Dcera ma zrejme plne zuby toho, ze se po ni neco chce - aby se svou situaci zacala neco delat. A plne zuby toho, ze ve vasi pritomnosti a diky tomu, ze se vsimate, ze se s ni neco deje, si nutne musi pripoustet, ze se nechova zcela standardne - chce si uzivat drog, aniz by mela stale na ocich, ze dela neco nepatricneho. Neni to tim, ze byste ji nejak ublizovala a proto se rozhodla odejit. Pokud dcera nebude mit k dispozici servis, ktery ma doma - jidlo, zaplaceny najem a ostatni veci spojene s bydlenim, ciste pradlo a cistou postel - tak ji to mozna drive prinuti premyslet o tom, ze by se sebou mela neco delat. Drive, nez kdyby byla celou odbu u vas a mela tohle vsechno bez vlastniho pricineni k dispozici. Sama vite, ze dcera chce brat a lecit se nechce - pak se s tim tezko da neco delat. Mozna, ze pokud dcera o zadnou takovou pomoc nestoji - nebylo by od veci nejakou odbornou pomoc vyuzit pro sebe. Musi to byt pro vas velmi tezka situace, zvlast pokud dobre chapu, ze ze strany manzela moc velkou podporu nemate. Existuje i moznost zajit se poradit bez ohledu na to, jak na tom je dcera - konzultace nebo skupiny pro rodinne prislusniky a blizke uzivatelu drog - ziskala byste potrebne informace a podporu a pomohlo by vam se citit trochu vic jiste. Pokud jste z Prahy, muzete se obratit na Kontaktni centrum SANANIM, Osadni 2, Praha 7, tel 283 872 186 a domluvit si konzultaci nebo na Denni stacionar SANANIM, Janovskeho 26, Praha 7, tel 220 80 31 30, kde jsou k dispozici pro rodice konzulatcni hodiny vzdy v utery od 17 do 18.30.