Piko a otázky
Dobrý den. Chtěl bych se prosím Vás zeptat na pár otázek ohledně pervitinu. Četl jsem, že pervitin v moči odchází nezměněný v poměrně velkém množství. Je možné, že kdyby někdo vypil moč, mohl by se opět intoxikovat jako tomu je např. u muchomůrky červené? Dále jsem se chtěl zeptat co způsobuje, že u pervitinu není chuť k jídlu ani další den, dva poté? Také jsem se chtěl zeptat zda je pervitin také neurotoxický jako extáze. A je u pervitinu také nebezpečí při kombinaci s antidepresivy? Kamarád totiž užívá mám dojem Cypralex? (pokud to není antidepresivum, tak se omlouvám ;)))) A dával si utoho pervitin. Prý i XTC, což mi je divné, jakto že ještě žije, když tam je nebezpečí ser. syndomu. No ale ten pervitin užil určitě, protože mi to říkali i jiní lidé, tak bych se chtěl zeptat, zda je kombinace pika s těmito antidepresivy také nebezpečná, si se to týká spíše XTC, protože piko neovlivňuje tolik serotonin? .... no další věc .... ;) v čem prosím vás spočívá větší riziko aplikace pika žíilou než normálně šňupáním? Týká se to jenom infekcí, abscesů apod... nebo to má i jiný nějaký "biologický důvod"?-třeba jako že to jde přímo do krve i s nečisotatma..... a co když je piko čisté?...... a ještě jsem se chtěl prosím Vás zeptat na piko a možnost mít dítě. Kamarád s kamarádkou, jenž oba berou hodně tak dva roky piko mě k této otázce vedou. Plyne v této oblasti větší riziko pro kluky či pro ženy (nemyslím, když by žena brala když by už byla těhotná)? A je vůbec nějaké podstatné riziko u peritinu, že by mohl způsobit později problémy s početím?.... Předem se omlouvám za chaotičnost dotazu a děkuji za jeho odpovězení. Bůh Vám žehnej. Díky. Filip

Odpověděl: Jakub Minařík
1. Zcela obecně - spousta látek se močí vylučuje nezměněna, nebo změněna na dosud účinné metabolity. Kolik toho v moči bude a zda by to stačilo pro intoxikaci - nevím. 2. Našel jsem vám takový optimisticko-neoptimistický text převzatý, resp. upravený dle časopisu The Journal of Neuroscience. Našel jsem ho na adrese: http://www.zdrava-rodina.cz/med/med0102/med0120.html Je tam i odkaz na text, ze kterého bylo čerpáno. Abych vám to ulehčil: http://www.jneurosci.org/cgi/search?author1=&fulltext=&pubdate_year=2001&volume=&firstpage=9414 Tak se mrkněte, jestli chcete. :-) Metamfetamin ? reverzibilní změny? Neuroscience, 1.12.01 - Následující text může potěšit terapeuty, zabývající se léčbou závislosti na nejrozšířenější české droze - pervitinu (metamfetamin, dále MA). Dosavadní poznatky totiž hovoří o nevratnosti změn nervové soustavy u těchto narkomanů. Podle výsledků výzkumu, provedeného newyorskou specialistkou dr. Norou D. Volkov, jsou ale změny, k nimž při užívání MA dochází, zřejmě reverzibilní. MA působí neurotoxicky na dopamin (resp. na jeho terminály a transportery) což způsobuje postupné poruchy motorických funkcí a paměti. Snižování počtu terminálů na synapsích může podle některých názorů vést v pozdějším věku u uživateli MA ke vzniku neurodegenerativních chorob (Parkinsonova ch.). Dr. Volkov zjišťovala reverzibilitu změn pomocí pozitronové emisní tomografie (sledováním hladin dopaminových transportérů (metylfenidát) v nuclei caudati a v putamen) u pěti bývalých uživatelů MA po 3 a 9 měsících abstinence. Vyšetření prokázala, že mezi 3. a 9. měsícem došlo k opětnému nárůstu hladin dopaminových transporterů u 19% (n.caudati)a 16% (patamen). Výsledky neuropsychologických testů se však v daném období u žádného z účastníků nezlepšily. Znamená to tedy, že samo opětovné zvýšení hladin transporterů ke kompletnímu návratu k normální funkci mozku nedostačuje. Ačkoli výsledky studie vyznívají z hlediska schopnosti regenerace mozkové tkáně optimisticky, je třeba, aby si každý kandidát užívání MA (pervitinu) uvědomil, že (1) není zcela jasné, zda sama náprava biochemických ukazatelů vede ke komplexnímu uzdravení a (2) i kdyby tomu tak bylo, jde o velmi dlouhý proces. Náprava trvá zřejmě mnohonásobně déle než období užívání MA, které degenerativní změny vyvolalo. Bližší info: J. Neuroscience 2001;21(23):9414-9418 zdroj: http://www.jneurosci.org 3. O specifické neurotoxicitě pervitinu jsem poznámky nenašel. Ale vyloučit se to nedá - ext je neurotoxická specificky pro serotoninergní synapse, u perivitinu bude jistě k poškození docházet a bude to záviset na přiměřenosti dávky. 4. To že někdo po kombinaci pika a cipralexu ještě žije neznamená, že to je bezpečné. Kombinace je to rozhodně riziková, jen ne vždy musí dojít k průšvihu. Je to jako když skáčete šipky do neznámé vody. Jednou se to prostě po... a skočíte do kaluže a rozčísnete si lebku. 5. Rizikovost injekční aplikace kromě možné nákazy souvisí také s předávkováním a rychlostí nástupu účinku. Když tam pošlete ten bolus, tak se může stát, že na to třeba srdce zareaguje fibrilací komor - to je prakticky rovné jeho zástavě. 6. Počít dítě na pervitinu klidně můžete. Pokud žena bere v těhotenství, může dojít k nějaké malformaci - poškození plodu - největší riziko je v době organogeze - tzn. v 1. 12-ti týdnech. Nemusí se vytvořit nějaký orgán - například se neuzavře neurální trubice a dítě se narodí bez hlavy, resp. bez mozku. Pokud nedojde k nějakému vážnému poškození organismu v době braní, tak po vysazení se organismus zrekonstruuje a obtíže být nemusí. Doufám že jsem odpověděl na vše. I já se omlouvám, dost dlouho mi to trvalo. Klidně se ještě zeptejte. Možná zkuste menší koncentraci otázek.