Nevím,jak to vyřešit
katka
Dobrý večer, moje matka velmi pije a pití kombinuje s léky. Toto trvá asi tři měsíce, ale pila už předtím. Před devíti lety ztratila práci, a tak to začalo. Od občasného pití přešla ke každodennímu, našlo se jen málo dní, kdy byla střízlivá. Takto jí to vydrželo asi čtyři roky, pak sama přestala. Našla si práci, avšak i v těch dalších pěti letech se sem tam napila a někdy jí to vydrželo i měsíc. Co se teď v naší rodině děje, by se dalo nazvat peklem. Já sice už s našima nebývám (matka,otec, sestry - 20 a 25 let), ale bydlím hned v sousedním činžáku s přítelem, takže se s nimi denně vídám. Mamka pije příšerným způsobem, minulý týden ji musela sanitka zavézt do nemocnice, protože k pití (lahev rumu + lahev vína, možná i víc) si vzala i několik prášků (Tralgit, Diazepam, Deprex, Loradur - od každého druhu několik). Kdybychom pro ni se setrami a otcem do práce nepřijeli, nevím, jak by to dopadlo. Nejhorší je, že se bojím, že z této situace není cesta ven. Zkoušeli jsme přemlouvání, domlouvali jsme jí, mnohokrát tam byl i křik a hádky (to byla samozřejmě chyba). Sehnali jsme jí telefonní čísla na psychiatry, snažili jsme se ji přesvědčit, aby nastoupila na protialkoholní léčbu, všechno marné. Už opravdu nevím, co dělat, je to každý den stejné. Existuje nějaké řešení, nějaká instituce, poradna, kde by nám poradili, jak postupovat dál, než bude pozdě? Děkuji, Katka

Odpověděl: Pavel Kubů
Stav vasi matky dle popisovanych priznaku zrejme bez hospitalizaci v lecebne vyznamnejsich pozitivnich zmen nedozna. Kombinovana zavislost na alkoholu, lecich proti uzkosti, depresim a fyzickym bolestem je zavislosti velmi obtizne lecitelnou i v prostredi specializovanych leceben. Obavam se, ze nic jineho nez navstivit ustavni lecebnu v miste Vaseho bydliste (v pripade prahy PL Bohnice, ci Apolinar-oddeleni lecby zavislosti VFN kde maji i specialni oddeleni pro lecbu zavislosti u zen vice viz http://www.mujweb.cz/zdravi/apolinar/) a tam si promluvit o konkretnich podminkach prijeti Vasi matky do lecby, pripadne konzultovat problem s regionalni ambulanci AT, Vam poradit nemohu. Pokud jste z Prahy, je mozne se obratit take na o. s. ANIMA, ktere pomaha rodinam zavislych (www.anima-os.cz).