Pervitin a tráva
sybyla
Krásný sváteční večer přeji P.Geblerová,,,,,,tak máme štědrý večer za sebou že?U nás proběhl normálně bez problémů,,,,vlastně vždy tento sváteční večer je aspon jednou pro všechny u nás zatím v pohodě,,,nikdy se nic zlého nepřihodilo.Popřáli jsme si a potřásli rukou a Patrik k mému i manželovu údivu mu první nastavil ruku k podání,,,,teda myslím manželovi,protože manžel by mu ji asi nepodal a já bych se ani nedivila a i jsem s tím počítala,ale když Patrik ruku podal,manžel to opětoval a popřál mu také.Ale co mě mrzelo bylo to,že byl Patrik zhulenej,,,manžel to nepozná,nebot on si ho vlastně tak neprohlíží jako já,ale byl teda pěkně.Po večeři usnula později zas odešel a pak zase přišel,,,i dnes i ted je zhulenej a už asi spí.Snědl spoustu sladkého i dost jídla a šel spát.vím,že sladkým si do těla nahrazuje aspon trochu energii kterou by měl po požití perníku,,,teda aspon si to myslím.před chvílí jsem si četla příspěvěk tady v poradně kde odepisovala nějaká paní dívce,že psychická závislost na perníku je skoro horší jak fyzická,že s tou psychickou závislostí musí bojovat více,,,,má nutkání a chutě dlouhou dobu,kdežto na fyzické závislosti se to prý dá odbourat po několika dnech,,,no nevím,ale jestli je to tak,potom Patrik nikdy nepřestane,,,,musím se pochlubit co jsem dostala od ježíška-manžela,,,,,můžu?Dostala jsem krásný zlatý a dost silný náramek na ruku.Už 13 let dostávám na vánoce jen drahé dárky,,,vlastně i k narozeninám a ke všemu.třeba kabát za 15 tisíc k 12 výročí.Myslela jsem si že ted když na tom nejsme moc dobře finančně,že konečně teda tradici poruší,,,smích a dostanu něco jiného,ne že by mi to vadilo.Ted si vlastně uvědomuju,že byl poslední dobou stále v práci přesčas,takže to bylo kvůli mému dárku.A zpět k patrikovi,,,o té jeho žárlivosti jsme s e bavili mnohokrát.nemá proč žárlit,,,vždy měli vše bez rozdílu,,,je jasné že ted když je dceři 11 let a chce něco holčičího,že nemůže patrik žárlit na časopis pro holky,nebo něco jiného,,,taky dostával různé věci a myslím,že o moc dražší a dostával peníze.Alenka je spořivá a nemůže jí patrik závidět ušetřených nějakých 500 stovek,když on bere 3600 kč a nikdy nic nikomu nedal a nikdy nic nikomu nekoupil a ani nemá zájem dát halířjen tak zbůhdarma a Alenka mu neustále ještě půjčovala peníze,které jí nikdy nevrátil...takže si myslím,že my jsme celá rodina patrikovi tak dlouho ustupovali a odpouštěli a promíjeli,že toho jen do tedka neustále využívá,,,tot vše.Nemůže žárlit,,,jemu je 21 let a Alence 11 let,,,nebo že by žárlil na mého muže??,,,že se milujeme??,dyt on má helenu a dítě a na něho se nesmí nic říct a nic mu vyčítat,nebo dokonce nadávat,tak jak má člověk s takovýmhle individuem vyjít,když on pro nikoho nikdy nic,ale všichni musí pro něho vše???,,,,Na tohle už nemám sílu,,,to je jen jeho vypočítavost a vyčůranost,,,prominte,že jsem to takhle napsala.Pro něj jsou všichni trapný a on je frajer,,,přitom si nikdy nic v životě sám nevyřídil,,,a ted mě něco napadlo,že si opět za to můžu sama,protože byl a je zatím zvyklej,že všechno mu nejen prochází ale že vše špatné vyřídila maminka a on se asi opravdu pořádně nespálil a na to dno si nesáhl a tudíž,,,,,proč by přestával?,,Nač si dělat hlavu a starosti,když on nemusel nic,,,a to mi manžel stále zdůraznoval a měl pravdu,,,,,jenže at to beru jak to beru,Patrik byl už jako dítě nezodpovědnej a má matka mu v tom skvělě fandila a dost ho v tom podporovala až do dospělosti,,,třeba:tady máš Patričku 500 kč na automaty,zahraj si a Patričkovi to zůstalo doted,,jen tak mimochodem.Můj oted jí říkával,,,neblázni,ta si s ním skusí a taky že jo,měl pravdu.Byl dost intenzivně poti mě štván jako dítě,,,mamka se v něm viděla a chtěla být víc než já a myslím si že to Patrika poznamenalo,,,,bez otce a s matkou která ač se mohla přetrhnout byla skoro vždy špatná,,,chodila jsem do práce,bydlela jsem s bratrem u rodičů,,,,do školky pro Pátu,,,,uklidit byt po celé rodině,vyprat,vyžehlit,,,,skrátka služka pro všechny.Bydlela jsem s Patou u rodičů do jeho 6 let,,,pak jsem poznala manžela a ten mě dostal ze spárů mého mizerného a neštastného života....neměla jsem to lehké u mé matky.Asi proto že vím,že patrik ví že jsem to měla těžké a nechtěla jsem nikdy,aby to poznal také jsem ho až moc chápala,,,až se mi to vymstilo.Neměla jsem jako zas tak zlou matku,ale zkusila jsem si své,,,dost mi poroučela,omezovala mě,,,i v mých 23 letech,,,,nikam jsem nesměla,až po udělané práci,která skončila samozřejmě až večer,,,sprostě mi nadávala i před synem.Pak třeba bylo dobré období kdy byla v pohodě a jinak i co jsem byla a začínala s mužem tak to bylo stejné,,,jen se krotila a před mužem jako že nic,ale věděla že se do nás nemůže plést,,,byla zvyklá do všech se plést a na mě vždy měla velkou zlost.že jsem si vždy řekla co si myslím,že jsem se nedala a to jí nebylo po chuti,,,,musela bych vám to tu rozepisovat,ale moc hezké by to nebylo,,,,ale jedno vím,že tohle asi taky Patrika poznamenalo,,,,,shrnu to:ne moc dobrý vztah s matkou,která si s Patou dělala co chtěla,,,samozřejmě pak Patrik prokoukl a poznal,že mi matka ubližovala a že se mě snažila shazovat,aby byla lepší.Od těch 6 let je patrik semnou a s mužem,,,nebo myslím vlastně od sedmi.Bylo nám fajn,žili jsme v lásce a v pohodě,,,občas hádky s matkou a naschvály,ale přesto jsem viděla že je Patrik dost lehkovážnej a pak v těch 15 letech kdy střídal školy jsem si říkala,,,to nebude dobrý.Ale zase na druhou stranu my jsme se odstěhovali do místa kde jsem nikdy bydlet nechtěla,ani Patrik ne,,,problémový mladí lidé,,,drogy.A věřím,že by to možná bylo jiné s Patrikem,kdybychom bydleli jinde,,,i on to říká.Má matka zemřela,,dnes je to přesně na den rok a můžu s čistým svědomím říci,že to co jsem pro ní udělala v posledních měsících jejího života i za živa,,,,to neuděl ani jeden z mých sourozenců a je jich 5.Jen jí dojili z peněz a využívali a ona taky neměla dobrej život,tak si tak říkám,že nikdo z nás není dokonalej a proto já se u každého člověka snažím pochopit proč má problé, a ne ho jen odsoudit,že má problém.Abych pravdu řekla,tak Patrikovi nevěřím ani slovo a dlouho nebudu,,,vím,že to bude moc těžké ho dostat z toho srabu ve kterém je,ale já si při tom všem vlastně uvědomuju,že tu mám alenku,manžela a jestli si patrik nedá říct a bude chtít vést tento život dál,tak ho nebudu už k ničemu přemlouvat.Za ty 3 roky jsem to skoušela na všechny způsoby a čím větší snaha je,tím menší je výsledek.Troufám si říct,že jiná máma už by praskla,nebo ho nechala na ulici,takže si aspon pak řeknu,že jsem opravdu trpělivost měla a snahu také celé ty 3 roky a je asi opravdu na něm co se svým životem udělá,,,jak s ním naloží.Má krásného syna a myslím si,že jestli ho má rád,tak by měl o sobě přemýšlet,,,nemůže potom teda chtít ode mě vše když on sám nebude,nebo není schopnej se starat o malého,,,,,když si tak vlastně pomyslím jakej Patrik je,tak si říkám že je to opravdu rozmazlenej a mazanej kluk,,,,má zdejší školu od primitivu,kteří snad ani nechodili do školy,,bydlí s námi v baráku a vedle dealer drog a vlastně od té doby co tu bydlí a prodává drogy,tak tu zdejší mládež začala experimentovat s drogama.Je fakt,že už mě to ale nebaví a deptá,,,stále valstně žiju ve stresu a budu dál,protože dokud Patrik bude fetovat a bude dál žít takhle ,tak já ani nemohu žít v klidu,,,jelikož musím mbýt zákonitě ve střehu,,,,nikdy nevím s čím příde,co řekne,co udělá a co může někomu v afektu udělat.Minule v té cukrárně jsem mu toto,tyhle mé obavy řekla:že jeho se nebojím,ale že nevěřím drogám a tudíž musím být v pozoru aby se něco zlého nepřihodilo,když chodí zhulenej,zfetovanej,,,že ani nebude chtít a pak bude neštěstí na světě a hlavně lítosti už bude pozdě,,,,nebo jsem mu to říkat neměla?Jsem unavená,,,alenka je nemocná,leží a spí tu vedle mě,,,muž už chudák dávno spí,je přepracovanej a Patrik taky spí,,,,,,ani neodnesl heleně dárek,,,,je mi to fuk,,je to jeho věc,,,je schopnej ho prodat.Víte co je na všem nejsmutnější????Já at hledám jak chci,tak nemůžu najít na Patrikovi ani jednu kladnou vlastnost a mrzí mě to a píše se mi to o to hůře,protože je to můj syn,,ale je to tak.Jo že nekrade doma,,,má strach,že by nesměl asi nikdy domů.Půjdu si lehnout,,,zítra se půjdem s mužem projít do lesa,,,,začnu dělat něco pro sebe,,,,,necítím se zrovna nejlépe.Začnu cvičit a pravidelně jíst a budu aspon pěkná a zdravá že jo?Tak se mějte a napište mi zas,,pa,pa Alena.

Odpověděl:
Dobrý den Aleno, jsem ráda, že se Vánoce vyvedly, přestože byl Patrik zhulený. Gratuluju také k Vašemu "Ježíšku". Je vidět, že Vašemu muži na Vás záleží. Ohledně té fyzické a psychické závislosti - je to tak, že u některých drog, např. u opiátů, se vyskytuje jak fyzická, tak psychická závislost. U pervitinu se fyzická závislost v podstatě neobjevuje - na rozdíl právě od té psychické. Z fyzické závislosti se dá opravdu dostat během několika dnů, maximálně několika týdnů, s tou psychickou musí bojovat všichni závislí lidé stejně. A to je právě asi ten nejtěžší, ale ne neřešitelný úkol. Když jsem psala o možné Patrikově žárlivosti, rozhodně jsem neříkala, jestli má nebo nemá právo žárlit. Jestli to je nebo není v pořádku... Ale může se v něm něco takového odehrávat. Jeho první léta, když jste bydleli s Vaší matkou, musely být pro Vás asi hodně těžké a zřejmě i pro Patrika. Ale řešit tyto věci jsou, myslím, nad možnosti naší poradny. I když si jistě (Vaší) pozornost zaslouží. Píšete o Vašem rozhovoru v cukrárně. Kvůli čemu máte pochybnost, jestli jste mu to měla nebo neměla říkat? Co Vám na tom, co jste řekla, přijde dobré a co případně nevhodné? Aleno, dávala jsem si dohromady Vaše dopisy, které sem píšete od poloviny listopadu. A tak mi dovolte, abych z nich teď udělala takový souhrn, abychom obě viděly, co se vlastně děje, zda se něco třeba někam pohnulo, nebo co se stále opakuje. Nejdříve jste popsala situaci Vašeho syna, zejména jeho střídavé užívání trávy a pervitinu. Užívání toho ale, myslím, nikdy nepřiznal. Zpočátku jste byla spíše lítostivá, ale pak jste přitvrdila, snažila se dát jasná pravidla, přestala mu dávat peníze. Od té doby se nic doma neztrácí, ale Patrik stále znova a znova prodává své věci. Dá se s ním komunikovat v podstatě jen v jeho slabých chvilkách, jinak je verbálně agresivní, fyzicky ne, to snad "pouze" ke své přítelkyni, se kterou má dítě. Kvůli ní vlastně bere drogy. (Stále to vidíte, že to je kvůli ní?) Psala jste, že "ví, že nedodržení pravidel je pro něj vyhazovem z domova". To se ale nikdy (2x) nestalo nebo nedodrželo. Po Novém roce mu to hrozí potřetí. Také jste napsala, že "nesnáší, když na něj křičíte". Jak reagujete Vy na jeho verbální agresi? (..."já mu pak vždy prominu".) S manželem máte výborný vztah. Ten Patrika více méně ignoruje, nemluví spolu. Vlastně je klidný a nereaguje na něj kvůli Vám. Když ale Patrik něco potřebuje, udělá to. Píšete sice, že i to dělá kvůli Vám, ale to Patrik zřejmě asi stejně nemůže poznat. Jednáte s ním tedy v podstatě zásadně pouze Vy. Opakovaně píšete, že si uvědomujete, že s Vámi Patrik zametá, a také, že si uvědomujete, že když přitvrdíte, že se alespoň chvíli snaží. Přesto po měsíci našeho dopisování píšete: "ví, že by stačilo slovo, že chce pomoct a udělala bych maximum". Když za Vámi přijde, omluví se, nakonec dosáhne toho, co chce on. Když on chce, nebo něco potřebuje, dokážete si spolu i v klidu promluvit. Také jste se na začátku vyjádřila, že ze syna nemáte strach. Později ale doslova píšete: "já mám asi strach, aby Patrik v afektu někomu něco neudělal, kdybych si byla jista, že by si nikdy nic nedovolil, tak bych si s ním asi poradila líp...jenže já mu nevěřím". To, že Patrikovi nevěříte, se ve Vašich dopisech objevuje průběžně vlastně pořád. Na jednu stranu se ve svých dopisech Patrika jistým způsobem zastáváte, na druhou stranu píšete, že na něm nemůžete najít kladnou vlastnost. Snažila jsem se vytáhnout z Vašich dopisů to podstatné, to co podle mého stojí za povšimnutí. V žádném případě to nehodnotím. Na to ani nemám právo. Jen jsem chtěla, abychom si obě po určité době vyjasnily, co se vlastně odehrává, na co je potřeba se zaměřit, a jestli jsem to vlastně i všechno dobře pochopila. Pokud byste s něčím, co jsem napsala nesouhlasila, budu ráda když mě opravíte. Vím, že Vás čekají pravděpodobně náročné chvíle, a tak Vám přeji hodně síly. Ať se Vám nejen těsně po Novém roce, ale i po celý další rok daří. Přeji to i celé Vaší rodině. A také ať Vám vyjde Vaše "předsevzetí": "začnu cvičit a pravidelně jíst a budu aspoň pěkná a zdravá"! Držte se a dejte mi pak vědět, jak to celé zase dopadlo.