xxx
Dobrý den, odpovídám na Vaši odpověď. Kód mého prvního dotazu byl 522003. Děkuji Vám, ale znám kontakty na nám nejbližší centrum. Snažila jsem se na netu zjistit co nejvíce informací o piku a zjistila jsem že závislost je psychická a né fyzická. Znamená to jako třeba to, že se cítí podceňovám když si do něj kámoši často jen tak ze srandy rýpnou a on se po tom piku cítí neohrožený? A jsou mu v tom stavu ty jejich řeči ukradené? Myslíte že je možné že by mohlo aspoň trochu pomoct kdyby do něj přestali rýpat? Zatím mi drogu nenabízel, jednou mi ale naopak řekl ať s tím nikdy nezačínám. Možná že i tahle věta naznačuje že sám není rád, že to bere. Za odpověď předem děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, ono to s tou psychickou a fyzickou zavislosti je trochu komplikovanejsi. Znamena to, ze se rozviji priznaky spise psychickeho razu - takze, kdyz zavisly drogu vysadi, nenastupuji silne fyzicke abstinencni priznaky jako napr. na opiatech, ale prichazi vycerpanost, unava, depresivni stavy, bojuje s chuti vzit si drogu, ktera se zda byt neprekonatelna a provazi ho jeste po velmi dlouhou dobu. Psychicka zavislost je v podstate horsi dusledek uzivani drog, nez zavislost fyzicka (i kdyz v soucasne dobe jiz se tyto dva typy zavislosti tolik neoddeluji, fyzicke a psychicke je tolik provazane, ze nelze mezi tim tolik rozlisovat). Fyzicke abstinencni priznaky prekonate za par dni, pokud nemate nejake zdravotni komplikace, zatimco s psychickou zavislosti - nutkanim drogu uzit, vzpominkami, naucenym chovanim souvisejicim s drogami - se perete treba nekolik let. Obavam se, ze pricina neni v tom, ze znami vaseho kamarada do nej kvuli necemu rypou - i pokud by prestali, neprestane vas kamarad brat pervitin. Priciny jsou obvykle podstatne slozitejsi. Samozrejme, ze jeden z duvodu uzivani pervitinu muze byt nejistota a uzkost pri kontaktu s lidmi, ktere se v pocatecnim obdobi pri uzivani pervitinu ztraci. Vas kamarad si jiste nerad pripousti, ze brani pervitinu je prusvih, ale pochopitelne o tom vi - proto vam rika, ze byste brat nemela. A co se tyce vasi skryte poznamky - ale dela si z vas spolecnika v situacich, kdy je sjety a vy jeho recem trpelive naslouchate (kazdy, kdo si da pervitin rad mluvi a je mu v podstate jedno o cem a s kym - nemusi to znamenat, ze ma k vam nejakou extra duveru. Pokud je pod vlivem pervitinu, tezko o takovych terminech vubec hovorit). To, ze zmenil nazor na mnoho veci, muze byt pravda - ale pokud bere pervitin dal, asi ho uvedeny zazitek netraumatizoval natolik, aby prestal brat. Mluvit o tom muze - ale jak je videt, nema moc snahu se svou situaci nic moc delat. Docela bych vam doporucila, abyste na sebe byla dost opatrna - pokud ho provazite pri jeho intoxikacich, muze se skutecne stat, ze do toho spadnete s nim, ani nebudete vedet jak - tim, ze s nim takto travite cas, kdyz je pod vlivem drogy, mu nedavate nijak moc najevo, ze s tim nesouhlasite. Preji hodne stesti a zkuste svou pomoc smerovat spis trochu jinym smerem. Vas kamarad potrebuje odbornou pomoc. Neni ve vasich silach s tim moc udelat.