Zsusi
Ahoj,ja nevim jak to presne formulovat ale vec se ma asi takhle necely ctyri mesice sem cista a vim ze mam dost pevnou vuli a strasne moc chci aby to tak zustalo, jenze mam strasnej strach potkavat stary ''kamarady'', ja uz vazne pernik nechci ani videt.Snazim se porad si vyhledavat nakou cinnost abych na to nemyslela ale cim dyl se mi to dari tim je to tezsi, nejhorsi je ze se ani poradne nevyspim sem porad strasne utahana, asi potrebuju poradit co mam delat.Vim ze sem na dobry ceste...prosim

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslim, ze jste skutecne na dobre ceste. Nepisete, zda jste s uzivanim drog prestala zcela sama nebo s nejakou odbornou pomoci - pokud jste nekam dochazela nebo byla nekde v lecbe, asi by bylo nejjednodussi se obratit na dotycneho odbornika nebo zarizeni. Pripadne, a to bych mozna doporucila jeste vice - na nejake dolecovaci centrum, ktere nabizi pomoc lidem po lecbe nebo bez lecby, kteri ale delsi dobu abstinuji - a kteri resi podobne problemy jako vy. Pokud byste chtela vedet vic o tom, co je dolecovani a dolecovaci centrum, najdete info na techto strankach pod rubrikou Pomoc a lecba. Zrejme jste se dostala do toho obdobi, ktere nastava cca tri mesice od zacatku abstinence - najednou je to tezsi to utahnout, najednou mate pocit, ze to stoji obrovske usili a ze to nakonec mozna nema ani cenu, zacina to unavovat, protoze cloveku dochazi, ze nejde jen o to vydrzet abstinovat den dva nebo tyden, ale ze uz je to definitivni a obcas je tezke se s tim smirit, clovek to chce vydrzet, ale chute na drogy se vraci a obcas to vypada, ze se to snad ani vydrzet neda. I kdyz ty priznaky, ktere popisujete vy, mohou souviset i s nejakym onemocnenim - neni uplne obyvkle, aby cloveka provazela vycerpanost a nespavost po ctyrech mesicich abstinence. Nevim, zda jste si nechavala delat u lekare testy napr. na hepatitidy (zloutenky)... mozna by to stalo za to nechat si udelat nejake kompletni vysetreni, aby se vyloucilo nebo potvrdilo, ze vase unava souvisi nebo nesouvisi s nejakou nemoci (pokud vas prakticky lekar nevi, ze jste brala drogy a nechcete si takove vysetreni delat tam, mohla bych vam predat kontakt na lekare internistu, ktery by vysetreni udelal - je ovsem z Prahy a ja nevim, odkud jste). Skvele je, ze se snazite najit si nejake cinnosti, ktere vam pomahaji nemyslet na drogy. A starym kamaradum se pokuste uplne vyhnout, mohou pro vas byt skutecne ohrozujici. Vymazte jejich cisla z telefonu. Pokud byste nekde nahodou nekoho potkala, zminte, ze uz neberete a pokuste se co nejrychleji rozhovor ukoncit. Vim, ze je to slozite a chapu, ze mate s podobnych setkani obavy, ale nakonec to leckdy vypada hur v predstavach nez v realite. Kdyz byste mi napsala odkud jste, mohla bych vam doporucit kontakty na dolecovaci centra nebo na podobnou pomoc. Myslim, ze by to pro vas mohlo byt docela ulevne, nez se s tim vecne rvat sama - leckdy clovek nezvladne vsechno sam a neni ostuda si rict o pomoc. Pokud jste z Prahy, muzete se obratit na Dolecovaci centrum, 155 00 Praha 5, Ovci hajek 2549, tel.: 251 614 070, mobil 605 280 244, mail: aftercare@sananim.cz. Vzhledem k tomu, ze jsem tam driv pracovala, muzete rict, ze kontakt mate ode mne pres Drogovou poradnu. Zatim preji hodne stesti a kdyz byste potrebovala mimoprazske kontakty, napiste. Drzim palce. Start mate dobry.